Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige
Här kan besökare prova på allt från att styra funktioner med rösten till att se hur intelligenta strålkastare kan projicera budskap på vägbanan.
Många menar att bilismen just nu genomgår sin kanske största förändringsprocess sedan bilen blev ”var mans egendom” på 50-talet. Bilarna blir allt mer intelligenta och kan erbjuda till exempel självkörande funktioner, röststyrning, intelligent navigation och mycket annat. Samtidigt blir bilarna allt mer elektrifierade. Dock märker man inom bilbranschen att kunderna ofta inte känner till vilka möjligheter som finns eller hur de kan göra bilkörningen både enklare och säkrare.
– De flesta bilförare har inte provat att höja temperaturen med rösten eller sett hur navigation med Augmented Reality fungerar i praktiken, säger Helgi Gestsson som arbetar som direktör för Customer Services på Mercedes-Benz Sverige.
I den stora utställningstrailern går det bland annat att prova MBUX - Mercedes-Benz röststyrda användargränssnitt för att ändra bilens olika funktioner. Besökaren kan från ett upplevt hemmakök skicka kommandon till bilen och realtid se reaktionen i en bil som står utanför. Här visas bland annat också digitala strålkastare som kan visa budskap på vägbanan, och hur bilar i trafiken kan få information av varandra.
– Det är som ett rullande upplevelsecenter där du i lugn och ro får känna vad digitaliserade bilar kan betyda dig som bilist, fortsätter Helgi Gestsson.
Turnén som går under namnet ”Digitalization Roadshow” pågår t o m den 9 december. På turnén besöks Mercedes återförsäljare och serviceverkstäder.