Biltvättare tar in 10 miljoner för den miljövänliga biltvätten
Woshapp grundades 2017 av Jens Karlsson och tidigare hockeyproffset Mark Owuya. Affärsidén går ut på att erbjuda en miljövänlig biltvätt genom att skicka ut bilvårdare till kunderna, något som är betydligt bättre för miljön och smidigare för bilägaren än att de ska ta bilen till en vanlig biltvätt. Detta gör att man kan minska vattenåtgången med 99 procent.
Woshapp strävar efter att minimera miljöpåverkan i alla led i verksamheten. Bilvårdarna cyklar till bilarna och använder biologiskt nedbrytbara produkter. All smuts och miljöfarliga kemikalier som tvättas bort absorberas i mikrofibertrasor som sedan tvättas av ett miljöcertifierat tvätteri. Denna metod använder 99% mindre vatten än en konventionell biltvätt.
Woshapp använder teknologi för att skapa enkla jobb med bra villkor. Bolaget flyttar jobben från automattvättar och garageuppfarter till professionella bilvårdare.
Företaget tar nu alltså in 10 miljoner kronor från Norrsken och en grupp privatinvesterare, bland annat Dan Castillo (grundare av Onlinepizza), Peter Sterky (tidigare Spoitify) samt Boel Rydenå Swartling (medgrundare av Charge Amps). Kapitalet kommer att användas till att bygga organisationen och expandera till andra städer.
Woshapp har redan flera stora kunder som Aimo och några av de större hyrbilsföretagen. Företaget satsar nu på att möta efterfrågan från företagskunder, bland annat utvärderar Woshapp hur behovet från tjänstebilsegmentet bäst möts. I dagsläget finns Woshapps tjänster tillgängliga för privatkunder i Stockholm.
Bild på Woshapp-grundarna Jens Karlsson och Marc Owuya
Bild på Woshapp-grundarna Jens Karlsson och Marc Owuya