Eurogarant redo att lanseras i Sverige
Magno Bilskadecenter i Göteborg är tidigt ute och jobbar på sin certifiering.
— Att följa en gemensam standard löser många av branschens kvalitetsproblem, säger delägaren Fredrik Andersson.
Under fyra år har försäkringsbranschen utfört gemensamma stickprovskontroller på närmare 80 större skadeverkstäder runt om i landet. Drygt var tredje bilreparation brister i kvaliteten och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.
– I år är resultat bättre än tidigare kontrollperioder men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, konstaterar Anders Edvardsson, projektledare hos Trafikförsäkringsföreningen som samordnar insatsen.
Skadebranschens aktörer har under många år försökt att lösa problemet utan att lyckas. MRF och BIL Sweden kom nyligen med uppdaterade riktlinjer för skadeverkstäder som är ett sätt att stötta verkstäder som vill nå en högre kvalitet. Andra exempel är Kontrollerad Skadeverkstad, If-certifierad skadeverkstad och Länsförsäkringars Lupin-certifikat som av vissa plåt- och lackverkstäder kallas för trams- och pappersprodukter.
Att samla alla plåt- och lackverkstäder under en gemensam branschstandard ses som den bästa lösningen av SFVF. Kvalitetsstandarden Eurogarant har tagits fram av den internationella organisationen AIRC (Association Internationale des Reparateurs Carrosserie). Ett omfattande miljö- och kvalitetsledningssystem som etablerades i Tyskland redan på 80-talet. I Danmark har Eurogarant funnits sedan 2012 genom branschorganisationen SKAD försorg där Thomas Krebs är vd.
— Största fördelen med Eurogarant är att vi garanterar att fordonet repareras korrekt enligt tillverkarens anvisningar, då kan vi samtidigt garantera bilägarens säkerhet, säger Thomas Krebs.
Förutom att optimera hela skadeprocessen ställer Eurogarant även krav på utbildning och utrustning.
— I dag är vi ensamma om att uppfylla biltillverkarens krav på reparationsdokument och använder utrustning som lever upp till deras tekniska krav gällande exempelvis svetsning och nitning, intygar Thomas Krebs som är kritisk mot försäkringsbolagens sätt att arbeta i Danmark.
— Just nu är trettio verkstäder anslutna till Eurogarant men vi upplever en tuff konkurrens från de stora försäkringsbolagen. Tyvärr pratar de om kvalitet och säkerhet men de vill inte betala vad det kostar, mycket av vårt arbete går åt till att upplysa dem om att de gör fel, säger han.
I Sveriges har Trygg Hansa, som första svenskt försäkringsbolag, ställt sig bakom Eurogarant. Här drivs införandet av nämnda SFVF och vd Bo Ericsson.
— Att följa ett miljö- och kvalitetsledningssystem är en väsentlig skillnad jämfört med att genomföra kontroller, säger Bo Ericsson som hellre ser en gemensam branschstandard än att försäkringsbolagen tar fram egna spelregler utan någon form av kontrollprogram.
— Vi vill att Eurogarant ska vara den rådande standarden inom Sverige som försäkringsbolag och generalagenter ställer sig bakom, det blir både enklare och billigare för de drygt 800 plåt- och lackverkstäder som det handlar om i Sverige. Därför vill vi bjuda in samtliga berörda i början på nästa år och diskutera hur vi ska göra det möjligt att ha en standard och vad den ska innehålla. Eurogarant är idag det enda kvalité och miljöledningssystem som omfattar både plåt och lack. Med tanke på de undersökningar som ligger till grund ser vi att hälften handlar om lack och knappt något om plåt arbete säger Bo Ericsson.
Styrdokumenten för EUROGARANT svenska version är nu färdiga och de tekniska kontrollerna sköts av Branschkontroll AB. Antalet verkstäder som ska vara anslutna till 2020 hoppas SFVF kommer att ligga på cirka 70 stycken.
Magno Bilskadecenter i Göteborg är en skadeverkstad som var den första i Sverige med att starta sin certifieringsprocess där Fredrik Andersson är en av delägarna
— För oss blir det betydligt enklare att arbeta med en certifiering som är anpassad för fordonsbranschens behov jämfört med till exempel ISO 14001. Att så många sluter upp bakom en gemensam standard är också positivt, säger han.
— Med en standard har vi större chans att lösa dagens kvalitetsproblem.
Bildtexter
Thomas Krebs är vd för danska branschföreningen SKAD. Här i Eurogarants monter på Automechanika.
Eurogarant i korthet:
Enda standarden som täcker både färg och kaross.
Enda europeiska standarden inom sitt område.
Arbetar med biltillverkarens instruktioner och alla bilmärken
Ger tre års garanti på kaross- och två års garanti på lackenarbeten.
Används i dag av verkstäder i EU, USA och Japan.