Batteritest ökade intäkterna
På Autoexperten-anslutna bilverkstaden Bodalsgaraget på Lidingö i Stockholm har man sedan flera år tillbaka haft som rutin att göra batteritest vid service.
Bodalsgaraget låg förra vintern i topp gällande försäljning av batterier. Delägaren Jimmy Cyréus försöker alltid ha en dialog med kunden medan bilen är kvar på verkstaden, ett arbetssätt som har ökat försäljningen rejält.
– En anledning till att vi lyckas sälja så många batterier är något så enkelt som att vi alltid förklarar för kunden varför de borde byta batteri. De flesta tycker det är en bra idé att förebygga problemen innan vinterkylan slår till, förklarar han.
Statistik från tyska ADAC, Europas största bilägarorganisation med 18,5 miljoner medlemmar, visar att 40 procent av alla oförutsedda stopp orsakas av batterifel. Trots detta ser många verkstäder fortfarande inte batteriet som en servicepunkt som bör kontrolleras i förebyggande syfte.
– Att testa batteriet är ett enkelt sätt att hjälpa sina kunder, intygar Jimmy Cyréus.
För att lösa uppgiften är Bodalsgaraget anslutna till ett batteritest från Varta. Ett koncept, som fungerar tillsammans med en mobilapp, och har slagit igenom på bred front hos flera av Autoexpertens verkstäder. Statistik från förra vintersäsongen visar att vart femte testat batteri leder till försäljning av ett nytt.
Vintern är den period på året som utsätter batteriet för tuffast prövningar. Förutom att driva runt startmotorn i minusgrader arbetar även sätesvärme, fönsteravfrostare, vindrutetorkare och vindrutespolning – förbrukare som frestar på ordentligt. Ett problem som kommer att bli extra tydligt efter årets extremt varma sommar, menar Christian Rosenkranz, chefsingenjör på Johnson Controls Power Solutions där varumärket Varta ingår.
– Många bilägare tror att kallt väder förstör batteriet, men det är värmen som gör mest skada. Hetta minskar dramatiskt livslängden på ett batteri. När sedan vintern slår till är äldre batterier redan i närheten av sin kapacitet, förklarar han och tillägger att en utetemperatur på 20 grader är optimalt för ett bilbatteri.
Högre temperaturer leder till självurladdning av batteriet och gör så att den elektrokemiska processen försämras.
– Även om denna utveckling passerar obemärkt under sommar och höst visar det sig tydligt på vintern när mer energi krävs för att starta motorn. Därför bör också batteriet kontrolleras regelbundet under hela året, avslutar Christian Rosenkranz.
Statistik som Varta samlade in under 2018 i Sverige visade att av mer än 11 000 genomförda batteritester behövde nästan hälften laddas eller bytas ut. En femtedel av de testade batterierna behövde bytas ut helt och verkstadens rekommendation väger tungt.
Glädjande är att 80 procent av bilägarna följer verkstadens råd, vilket även Jimmy Cyréus märker av på Bodalsgaraget.
– Jag hade faktiskt en kund som tackade nej till ett nytt batteri i somras. Det räckte med en första köldknäpp så kom han tillbaka och lovade att lita på verkstadens rekommendationer i fortsättningen, säger han, skrattar åt minnet, och fortsätter:
– Vi har märkt att den varma sommaren tagit hårt på batterierna redan nu och när det blir tio minusgrader kommer försäljningen att braka loss ordentligt.