Fortsatt tufft i bilhallarna
- Effekterna av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus och den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) fortsätter att ha en negativ påverkan på bilmarknaden. Trots nedgången sedan halvårsskiftet, kommer 2018 att bli ett mycket bra bilår, för personbilar det tredje bästa året någonsin med 360 000 bilar och för lätta lastbilar all time high om vår prognos på 56 000 fordon slår in, säger Jessica Alenius, vice vd för BIL Sweden.
- Bonus-malussystemet har skapat en stor ryckighet på bilmarknaden. Många passade på att köpa och registrera Malusbilar, både personbilar och lätta lastbilar, innan 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten. Det har i sin tur medfört en kraftig minskning av registreringarna därefter, speciellt för lätta lastbilar där Malusen fick extra stor effekt. De månatliga minussiffrorna jämfört med fjolåret har succesivt blivit lägre, vilket kan ses som ett tecken på att Bonus-malus effekten är på väg att klinga av, säger Jessica Alenius.
- Syftet med Bonus-malussystemet var att styra om kundernas köp från fordon med höga utsläpp till fordon med låga. Det är än så länge för tidigt att säga något om de långsiktiga effekterna. Efterfrågan på sk klimatbonusbilar är dock fortfarande högre än utbudet på marknaden pga bristen på tillgängliga och godkända bilmodeller. Nedgången för personbilar under de senaste månaderna förklaras därmed också av förlängda leveranstider för vissa modeller beroende på brist på testkapacitet i Europa samt i vissa fall ytterligare tekniska justeringar för att få bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP, fortsätter Jessica Alenius.
- Nyregistreringara av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 34,6 procent i november och hittills i år är uppgången 49,5 procent. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 11,8 procent i november i år jämfört med 7 procent i november förra året. Hittills i år är andelen 7,7 procent mot 5 procent samma period förra året. Under de nio första månaderna i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, för andelen laddbara bilar av nyregistreringarna. Vi ser fortsatt att det är utbudet och inte efterfrågan som är hindret för en snabbare omställning till laddbara fordon. Vidare är det viktigt att vi nu får rätt styrmedel på plats så att infrastruktur och efterfrågan ökar i takt med att utbudet nu förväntas växa när fler tillverkare lanserar nya modeller och får upp leveranskapaciteten, säger Jessica Alenius.
- Klimatbonusbilar, dvs elbilar, laddhybrider med högst 60 gram per km i koldioxidutsläpp och gasbilar svarade för 12,2 procent av de totala nybilsregistreringarna i november, fortsätter Jessica Alenius.
- Andelen nyregisterade bilar med koldioxidutsläpp på högst 95 gram per km var 17,5 procent i november i år jämfört med 12,3 procent i november förra året. Samtidigt ökade andelen bilar med koldioxidutsläpp över 140 gram per km från 21,9 procent till 23 procent i november i år, vilket kan delvis förklaras av omställningen från diesel till bensinmodeller, säger Jessica Alenius.
- Bensindrivna personbilar har återtagit sin position med störst andel av nybilsmarknaden. Hittills i år var 46,9 procent av nyregistreringarna bensindrivna bilar jämfört med 38,1 procent för dieseldrivna. Fram t.o.m. 2008 var bensinbilar störst, och under perioden 2009 till 2017 var dieslar störst, och nu är bensinbilar åter störst. En förklaring till den minskade dieselandelen under senare år är ett ökat utbud av elbilar, laddhybrider och elhybrider, men det har också skett en omställning från diesel till bensin för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer, säger Jessica Alenius.
- Nyregistreringarna på fysisk person, dvs privatpersoner och enskilda firmor, har hittills i år minskat med 14,5 procent medan nyregistreringarna på juridisk person har ökat med 2,6 procent. Registreringarna på juridisk person är normalt mer stabil än privatmarknaden. Osäkerhet kring effekter av Bonus-malus och miljözoner kan ha påverkat den minskade andelen på fysisk person. Under enbart november var dock minskningen för fysisk person något mindre än för juridisk person, säger Jessica Alenius.
- Nyregistreringana av tunga lastbilar över 16 ton ökade med 10,5 procent i november och nådde den högsta novembersiffran under de senaste tio åren. Hittills i år har tunga lastbilar ökat med 0,8 procent, jämfört med de rekordstarka siffrorna under förra året. Den stora efterfrågan på tunga lastbilar visar att behovet av transporter är stort, mycket drivet av omställningen mot e-handel och att konjunkturen i Sverige är fortsatt god även om vi ser en viss avmattning, avslutar Jessica Alenius.
Källa: Bil Sweden