23948sdkhjf

Preqas ger sig ut på roadshow med Hunter

Däckskiftessäsongen är över. Då ger sig fordonsverkstadsutrustaren Preqas ut på roadshow med delar av sitt sortiment av däck- och hjulmaskiner från Hunter.

– Det är dags för verkstäderna att se över sin däckverksamhet och informera sig om hur de kan öka sin servicegrad och lönsamhet med rätt verkstadsutrustning, säger Hans Lihv som tillsammans med Preqas-kollegan Jill Axelsson svarar för roadshowen.

För det stora flertalet av däck- och bilverkstäderna går det bra. Det ger utrymme för investeringar i verksamheten och däckaffären för bättra på lönsamheten och för att stärka upp konkurrenskraften genom effektiviseringar.

Sedan november har Hans Lihv och Jill Axelsson varit ute på turné med en skåpbil fylld med Hunter-maskiner som gör tillvaron mycket enklare och effektivare för verkstäderna.

– Det är ett gyllene tillfälle för gummi- och bilverkstäderna att möta oss när vi kommer ut och visar våra godbitar från Hunter. Det är många frågor när vi väl möts, säger Hans Lihv och tillägger med ett leende:

– Dessutom vill en del kunder prova själva, vill testa maskinerna innan de bestämmer sig för köp. En kom med egna däck, punkteringssäkra rallydäck, för att testa däckomläggaren. Testet blev mycket lyckat, det var inga problem att lägga om däcken i Hunter-maskinen.

Hunter är marknadsledande inom flera produktgrupper med sin däck- och hjulutrustning. Sedan årtionde tillbaka representeras de av Preqas, tidigare BIMA och senare Opus-BIMA, på de svenska och norska marknaderna.

– Hunter är produkter ur det högsta segmentet som kan vara värda att visa även om kunden inte är en ”prospect” idag. Men verksamheten kan se annorlunda ut om bara två år och då kan det vara en möjlighet att satsa mer på däck och hjul för att utveckla rörelsen.

I mer än 20 år har Hans Lihv arbetat med verkstadsutrustning från Hunter. Säg att han kan demonstrera maskinernas alla finesser även i sömnen.

Han betonar att Hunter är ett etablerat företag med helt egna produkter som utvecklas och tillverkas i USA. Enbart på forsknings- och utvecklingsavdelningen arbetar ett 50-tal personer. I stort sett sker allt utvecklingsarbete ”inhouse” och med egen personal.

Hunter lägger ungefär 65 000 arbetstimmar på mjukvaruutveckling varje år, vilket vid en jämförelse troligtvis är unikt i branschen, enligt Hans Lihv.

I skåpet på den lätta lastbilen finns bland annat en Hunter TCA34 däckomläggningsmaskin.

– Man måste tänka ergonomi. Miljö, hälsa och säkerhet är viktiga områden. Inte bara vibrationer på däckverkstäder. Vid den här maskinen kan en gammal gubbe som jag stå en hel dag. Inga lyft och jag kan stå upprätt hela tiden. Se den som en normmaskin, man kan lämna monteringsbordet, säger Hans Lihv.

Hunter TCA34 har centrumlåsning och balanseringen sker med en Hunter RFE kraftvariationsmätare som löser vibrationsproblem på hjulet som ingen vanlig balanseringsmaskin klarar. Maskinen har dessa prestanda tack vare den innovativa lösningen med en tryckrulle som trycker på det roterande hjulet på ett sätt som simulerar en körcykel.

Runt hörnet står ytterligare en topprodukt från Hunter – den heldigitala hjulvinkelmätaren Quick-Check-Drive som kommer att revolutionera den hjulinställningsservice som både däck- och bilverkstäder erbjuder.

– Säg att den är epokgörande, kör igenom mätinstrumenten och på några sekunder kommer resultatet och besked om det behövs hjulinställning, säger Hans Lihv.

 Preqas kommer marknadsintroducera Hunter Quick-Check-Drive under 2019.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096