23948sdkhjf

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

TEMA olja: Oljebolaget Gulf går en ny vår till mötes. Vi har pratat med Peter Sjödin som ligger bakom expansionen på den svenska marknaden.

Historien bakom Gulf är en smula skakig. Verksamheten startades i Texas redan 1901 och räknades i mitten av 1900-talet till ”de sju systrarna”, alltså de sju bolag som dominerade världens oljeindustri. Men i kölvågorna av oljeembargon och sjunkande lönsamhet ritades världskartan om på 1980-talet och Gulf sögs upp av konkurrenten Chevron. Men då hade den svenska verksamheten redan sålts till det Kuwaitbaserade Q8 och den sista Gulfmacken tog ner skyltarna 1984.

Ändå är Gulf ett av marknadens allra starkaste varumärken. Det berättar Peter Sjödin, som är affärsområdeschef för Gulf hos C. Hansen Group, som är licenstagare av varumärket Gulf i Sverige som innefattar smörjmedel och bränslestationer.

– Nästan alla som har varit i branschen några år känner till Gulf och det är bara positiva röster. Det är en väldigt tacksam dörröppnare för oss, ingen har ju vanligtvis tid att lyssna på en säljare men när vi säger att vi är från Gulf så blir man kvar länge. Det är mycket minnen kring mackar, mopeder, klistermärken och allt sånt där som poppar upp. Vi har också räknat in att det finns åtminstone 60-70 privatägda, Gulfmålade bilar i Sverige, säger Peter.

Nu för tiden finns faktiskt två Gulf: dels Gulf Oil Limited Partnership som äger namnrättigheterna på USA-marknaden, dels det indiska, Londonbaserade företaget Gulf Oil International som står för C. Hansen Groups licens. För svenskt vidkommande har man inte bara licensierat ut konceptet till drygt 70 bränslestationer, i samarbete med EMAB, utan man är också stora på smörjmedel, inte minst till bilverkstadsbranschen.

– Våra kunder är ofta fristående verkstäder, de som inte har plats för ett tiotal olika oljor. En allbilverkstad i dag har kanske bara tre: en för motorer, en för växellådor och kanske någon mer specialolja. Då kan de beställa av oss när de behöver någon annan olja, så levererar vi nästa dag när de har bilen på lyften.

Peter Sjödin vet mer om olja än de flesta. Han har läst kemiteknik vid KTH och jobbat med oljors ytkemiska egenskaper i en rad olika roller. Det som då hette Hansen Racing rekryterade Peter 2011 när man behövde någon för att bygga upp den svenska oljeverksamheten.

– Det är lite unikt, att de tog in någon med teknisk kunskap. Många av kunderna saknar den tekniska biten. I takt med att de stora oljebolagen förlägger lager och kontor utomlands blir bara säljorganisationen kvar, de som pratar pris och produkt snarare än funktion.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078