Legenden återvänder
En legendar är därmed återfödd – och nya Toyota GR Supra har skapats för att vara en sportbil i sin renaste form utan kompromisser.
Genom att hålla fast vid traditionen från Toyotas tidigare Supra-generationer har chefsingenjör Tetsuya Tada skapat en sportbil med kort hjulbas, bred spårvidd, låg vikt, låg tyngdpunkt och hög vridstyvhet – självklart lever Supra-arvet starkt med rak frontmonterad sexcylindrig motor och bakhjulsdrift. Resultatet är underhållande köregenskaper med kraft, kvickhet och körglädje. Under motorhuven sitter en 3.0-liters turbomotor med 340 hästkrafter och 500 newtonmeter. Kopplad till en åttaväxlad automatlåda ger motorn mjuk och kraftfull acceleration med gott om kraft, vridmoment och karaktär. Acceleration 0-100 km/tim på 4,3 sekunder, toppfart 250 km/tim (elektroniskt begränsad).
Bilen har utvecklats av TOYOTA GAZOO Racing och testats på vägar över hela världen, men framför allt har det skett omfattande tester på den välkända nordslingan på Nürburgring och på omkringliggande vägar i Tyskland.
Produktionen av nya Toyota GR Supra sker i Graz i Österrike och de första kundleveranserna i Sverige sker i slutet av 2019. Priset är 678 900 kronor med Premium Pack.