Uniti-konceptet drog in 15 miljoner i Storbritannien
Biltillverkaren ser kampanjen som ett lyckat varumärkesbyggande initiativ inför deras lansering år 2020 i Norra Europa och Storbritannien.
Uniti har varit ett community-drivet varumärke sedan 2015, när det startade som ett öppet forskningsprojekt vid Lunds Universitet med målet att förbättra miljöpåverkan från dagens moderna bilar. Året därefter lanserade Uniti sin första crowdfundingkampanj på den svenska plattformen FundedByMe. Investeringarna från den kampanjen ledde till utvecklingen av deras första prototyp, Uniti One, som visades upp för första gången i december 2017. Hittills har Uniti lyckats engagera 3 200 investerare från över 70 länder via crowdfunding.
-Vi ser crowdfunding som ett utmärkt sätt att etablera tidiga relationer och bygga djupa kontakter med blivande kunder, berättar Uniti’s CMO, Robin Eriksson. Precis som våra tusentals kunder som förbokat vår första modell Uniti One demonstrerar den här kampanjen det globala intresset att ‘äga en del av lösningen’ mot en renare och mer hållbar mobilitetslösning. I den digitala eran kommer dessa varumärkesevangelister visa sig avgörande för vår fortsatta succé.
Uniti, som kallats “Tesla for Megacities” av Business Insider, planerar att erbjuda en prisvärd, 100 procent elektrisk bil gjord för den dagliga pendlingen. Företaget berättar att deras två-och fyrsätes modeller kommer att erbjuda längre körsträcka och lägre pris än genomsnittet samt en intuitiv digital upplevelse. För-produktionsmodeller kommer att avtäckas senare i år och första leveranser kommer att ske kort därefter.