Vi behöver få in mer el i utbildningen anser Skolverket efter besök på verkstäder
– Vi åkte till Uppsala en dag, jag och min huvudexpert Karl-Arne Haglund och pratade med ansvariga på ett flertal fordonsverkstäder. Vi frågade dem bland annat vad de förväntar sig av gymnasieeleverna efter avslutad fordonsutbildning och vad de tror om framtiden, berättar Skolverkets ansvariga undervisningsråd Magnus Carlsson och fortsätter:
– Vi noterade att på några av de fordonsverkstäder som besöktes berättade de att när de fick in bilar med komplicerade elfel så kör de dem till ett företag i Knivsta. Då kände vi att vi ville veta mer om det här företaget. Och utifrån mitt perspektiv så känner jag att den typen av företag som Bestronic representerar är ganska unika. Sedan hade vi också läst en artikel om dem i Motormagasinet i höstas.
Ett område där Skolverket ser ett ökat kunskapsbehov är just elektronik och felsökning. Det skulle rent av behövas fler fordonstekniska yrkeshögskoleutbildningar som är på en högre och mer avancerad nivå än gymnasieutbildningen om branschens arbetskraft ska kunna hänga med i den tekniska utvecklingen tillfullo, menar Magnus Carlsson.
– Vi behöver dock föra in mer el och diagnos i gymnasieutbildningen. Företagen påpekar att den framtida mekanikern behöver bli ännu bättre på att läsa kopplingsscheman, mäta strömmen i kablar men samtidigt kunna ta till gamla metoder som att belasta en krets med en 21-wattslampa för att hitta fel. Vi behöver också skapa en större flexibilitet inom fordons- och transportprogrammet med fler möjliga studievägar som branschen efterfrågar. Detta gör vi genom att skapa fler möjliga specialiseringar inom olika teknikområden än de som finns idag inom programmet.
– Vi har fått jättemycket värdefull input härifrån och det tar vi med oss i processen. Det vi gör just nu är att jobba med att ta fram dokument som vi sedan skickar ut till olika branschföreträdare, yrkeslärare och skolledare som får komma med synpunkter. Vårt mål är att ta höjd för så mycket input från våra referenser som det bara går, avslutar Magnus Carlsson.