Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad
Antalet el- och laddningsbara hybridbilar som rullar på svenska vägar har ökat exponentiellt under de senaste åren. Under fjolåret registrerades närmare 30 000 nya el- och hybrider i landet, enligt fordonsstatistik från SCB, och det totala antalet uppskattas nu ligga över 70 000. El- och hybridvarianterna står dessutom för en allt större andel av den totala nybilförsäljningen. Bland det totala antal bilar som såldes i Sverige under 2018 var närmare åtta procent el- och hybridbilar.
I jämförelse med vårt grannland Norge, där elbilarna vunnit än större popularitet, framstår den siffran som närmast mikroskopisk. De runt 90 000 el- och hybridbilar som såldes på den norska marknaden under 2018 stod nämligen för 60 procent av nybilsförsäljningen i landet.
Det nordiska klimatet kan dock påverka elbilarnas körsträcka negativt, i synnerhet när det blir riktigt kallt. Ungefär som med mobiltelefoner tappar elbilarnas batterier nämligen i kapacitet vid låga temperaturer, vilket i sin tur påverkar bilens räckvidd.
På If i Norge, som försäkrar betydligt fler elbilar än i Sverige, har man vid upprepade tillfällen märkt av att många elbilsförare under rejält kalla dagar behövt tillkalla vägassistans, eftersom föraren inte tagit höjd för köldens påverkan på batteriet. Men sådana ”räckviddssmällar” inträffar mest för nya elbilsförare, menar Sigmund Clementz, presskontakt för If i Norge:
- Norge är kanske det land i världen med mest erfarna elbilsförare, och de har lärt sig hur batteriet påverkas av vinterförhållandena. Men är du ny elbilsanvändare tar det lite tid att bli bekant med hur bilen fungerar. Under den första vintersäsongen kommer det som en överraskning för många att kölden minskar räckvidden, säger han.
Givet hur kraftfulla batterierna är i dagens elbilar finns det emellertid inga skäl att oroa sig över att elbilen inte skulle vara anpassad för det karga vinterväder som vi ser i Sverige just nu, menar Ifs motorexpert i Sverige, Johan Granholm:
- Till och med majoriteten av dem som arbetspendlar skulle klara sig bra med räckvidden hos en normal elbil, det vill säga 20 till 45 mil. En vanlig förare skulle klara sig med att ladda den en gång i veckan på sin höjd. Och det oavsett den minskning av räckvidden som kommer av de låga temperaturer vi haft de senaste veckorna.
Hur mycket batteriet och räckvidden påverkas skiljer sig samtidigt från bil till bil. Det kan därför vara bra att göra sig bekant med hur den egna bilens räckvidd påverkas av vinteromständigheterna, och av saker som körstil och laddningsrutiner.
- Om du parkerar utomhus är det exempelvis bra att alltid ansluta bilen till laddaren så att du kan förvärma bilen och batteriet innan avfärd för att maximera räckvidden. Bilen har också en räckviddsmätare som är bra att följa när du är ute och kör, och utifrån den kan du planera ditt nästa laddstopp. Ett tips är att inte vänta med att ladda tills du bara har 5 procent kvar, utan planera in laddstoppen när du har cirka 20 procent kvar, då behöver du heller inte ladda lika länge varje gång, avslutar Johan Granholm.
Ifs tips för att optimera din elbils räckvidd:
- Se till att ha gott om luft i däcken så att bilen rullar lättare
- Tidsinställ laddningen hemma så att bilen är fulladdad när du ska köra. Då startar du med ett batteri med bättre driftstemperatur. För detta krävs att du har en laddbox installerad.
- Sänk temperaturen i kupén och använd hellre sätes- och rattvärme. Många bilar har en Eco-inställning, där man drar ned på luftkonditionering och värme, vilket förlänger räckvidden.
- Kör mjukt och undvik plötsliga inbromsningar och accelerationer. Låt bilen motorbromsa, så att energin kan användas för att ladda upp batteriet.
- Använd cruise-kontroll om det är möjligt, och håll alltid fartgränsen.