"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"
Planerna för en ny yrkeshögskoleutbildning för husbils- och husvagnstekniker i värmländska Kristinehamn är redan långt gångna. Där planerar kommunen att i samverkan med SFVF redan nästa år kunna starta i gång utbildningen, som blir ettårig. Utbildningen får riksintag och de studerande ska kunna söka studiemedel och studielån via myndigheten CSN.
– På nya husbilar och husvagnar har den tekniska utvecklingen inneburit att det i många situationer krävs högskolekompetens för att kunna underhålla och reparera, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
Redan i dag finns en snarlik yrkeshögskoleutbildning för husbils- och husvagnstekniker i Falkenberg men behovet är stort och avståndet gör att utbildningarna inte behöver konkurrera med varandra, bedömer Bo Ericsson.
Vad är det främst för typer av åtgärder på husvagnar och husbilar som gör att fordonsgymnasieutbildningen inte räcker till för att ge den kompetens som behövs?
– För att bli en duktig tekniker i husvagns- och husbilsvärlden krävs att du är tusenkonstnär. Du ska ha kunskap om el, finsnickeri, rörmokeri, mekanik och elektronik. Någon sådan utbildning finns inte i dag mer än i YH-utbildningen i Falkenberg där jag sitter i ledningsgruppen.
Är den 1-åriga diagnosteknikerutbildningen som redan finns för personbilsmekaniker kanske egentligen något som minst en servicetekniker per verkstad borde ha för att verkstaden ska ha tillräcklig kompetens?
– Ja, det tror jag. I en snar framtid har vi säkert olika roller på en verkstad baserat på kunskap. I USA har det varit så ganska länge och högsta nivån där heter ”Master technician”. Det är med stolthet en sådan person har en dekal på sina kläder där det framgår att man är välutbildad, avslutar Bo Ericsson.
SFVF för också samtal med Kristinehamns kommun och branschföretag om att starta en yrkeshögskoleutbildning till diagnostekniker på tunga fordon. Kristinehamns kommun driver redan en diagnosteknikerutbildning inriktad på personbilar