Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln
Den innehåller i dag bland annat tusentals servicebulletiner, hundratusentals felkoder, säkerhetsdatablad och länkar till bland annat diagnostikprogram och OE-tillverkare.
– Den är unik i sitt slag på marknaden än så länge. Så beskriver Tommie Nilsson informationsportalen Auto Frontal. Han och en kollega ansvarar för företaget Elektro Partners verksamhet i Sverige. Företaget har sitt säte i Billund i Danmark och säljer bland annat diagnosverktyg, testutrustning och dataprogram.
Just nu ägnar dock Tommie Nilsson mycket av sin arbetstid åt Auto Frontal.
Auto Frontal fylls ständigt på med ny information, både från de egna anställda supportteknikerna i Danmark och även från kunder.
– När en kund skickar in eller ringer oss med ett problem, så skapar vi en ny bulletin för just hans ärende, om det inte redan finns en bulletin som behandlar just det problem han har. Då kanske vi fyller på och uppdaterar i den bulletinen.
– Om det är en ny bulletin så lägger våra egna tekniker in lösningen på problemet i bulletinen. Det händer även att kunder bidrar med lösningar, och en kund som gör det får avdrag på sin abonnemangsavgift.
Man tar också ofta fram gamla bulletiner för att göra justeringar eller uppdateringar i dem.
– Det här är ett viktigt arbete. Det är vanligt att exempelvis artikelnummer till bildelar ändras i och med att tillverkaren gör en justering eller förändring i delen. Det är ett vanligt problem för verkstäderna att saker byter artikelnummer, vi får många frågor om sådant från våra kunder.
Flera av de tekniker som jobbar med att ge support från Danmark till kunderna driver själva en verkstad och varvar arbetet i det egna företaget med jobb i Auto Frontals support. Elektro Partner har också en egen verkstad på huvudkontoret i Danmark, där man kan jobba med bilar från bland annat kunder.
– Om fyra olika kunder på två-tre veckor hör av sig till oss om samma typ av problem, då tar vi in en bil med det felet i vår verkstad, för att kunna göra bulletinen steg för steg.
Mycket av all information sin i dag finns i Auto Frontal är sådant som man samlat på sig under åren. En hel del av den informationen är också gamla handböcker som ägaren samlat på sig allt sedan han startade företaget för 26 år sedan.
Hur kommer det sig att ni har sparat information så långt tillbaka som 26 år?
– Det är vår vd. Han var tidigare mekaniker och saknade en informationsportal likt den vi byggt upp, så han började spara den information han kom över och från sina egna erfarenheter i verkstaden. Och för 15-20 år sedan började företaget dela med sig av informationen.
Varför ska verkstaden skaffa Auto Frontal, om de till exempel prenumererar på Autodata, Haynes eller liknande?
– Våra bulletiner är information man inte kan prenumerera på någon annanstans. De får två saker; de får en för branschen unik informationsportal och så får de alla våra bulletiner med problembeskrivningar och problemlösningar. Det är egentligen bulletinerna man betalar för – resten får man på köpet, som en bonus.
Hur snabbt kan man räkna med att få svar på ett problem man kontaktar supporten om?
– Vi försöker svara våra kunder inom 30 minuter, vi svara alltid inom max en timme.
FAKTA Auto Frontal
Informationsportal som ägs och drivs av danska företaget Elektro Partner. Innehållet är sökbart via t.ex bilens registreringsnummer.
Det här innehåller Auto Frontal:
Flera tusen reparations- och servicebulletiner, och nya bulletiner kommer successivt.
Över 150000 felkoder
Typgodkännandedata
Länkar till utvalda dataprogram, diagnostikprogram och OE-tillverkare
Tabeller och säkerhetsdatablad
Support
Några större kunder: Autoexperten-verkstäder har sedan flera år tillgång till Auto Frontal och Meca i Norge erbjuder sina verkstäder tjänsten.
Alla bulletiner översätts till svenska.
Abonnemangskostnad: 3250 kr + moms per år (3 användarlicenser).