Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer
Den 2 februari gick Motormännen ut med ett pressmeddelande där organisationen informerade om ett problem hos Volvos femcylindriga motorfamilj som kan orsaka motorras.
Grundproblemet är att kamremmen på de aktuella motorerna är dåligt skyddad. På de flesta motorer som har kamremsdrift sitter kamremmen väl skyddad eller helt inkapslad, förklarar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen:
– Det plasthölje som ska skydda kamremmen på de här Volvo-motorerna är inte optimalt utformat.
Detta leder i sin tur till att multiremmen, som driver bland annat generatorn och AC-kompressorn, av någon anledning går av eller halkar av då riskerar att trassla in sig i kamremmen, vilken i sin tur går av eller lossnar.
– Om kamremmen hade suttit helt inkapslad och det inte hade funnits en glipa, så hade det inte funnits något utrymme för bitar av en trasig rem att komma i vägen för kamremmen. Då hade man inte den här problematiken. Och det här är väl något man får anta att Volvo känner till, med tanke på att man svarar som man gör, att man inte tycker att det är något undermåligt skydd av kamremmen. Det är klart att Volvo hade kunnat göra en bättre lösning från början, säger Carl-Erik Stjernvall.
Volvo slår i sitt svar själva fast att det inte ens med förebyggande underhåll går att helt undvika risken att råka ut för kamremsbrott och påföljande motorhaveri, påpekar Carl-Erik Stjernvall.
– Problemet är ifall AC-kompressorn skulle skära ihop eller någon spännrulle ger upp, då kan de utlösa ett kamremshaveri och påföljande motorhaveri. Och det var det som vi ville belysa med vårt pressmeddelande, förklarar Carl-Erik Stjernvall.
– Sedan får man ju, vid ett motorhaveri, hoppas att Volvo i ett sådant fall kan ta en del av reparationskostnaden som goodwill.
VOLVO: inget fel på konstruktionen
Det finns inga generella problem med motorn, hävdar man på Volvo – och missar dessutom att räkna upp en hel modellserie när man går ut med ett pressmeddelande om vilka bilar som berörs av problemen.
Läs mer i nästa nummer av Motormagasinet (nr 8)