DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden
– Vad som präglar däcken i dag, och speciellt dubbdäck, är att de håller betydligt längre än de gjorde för bara ett decennium sedan. Det säljs betydligt färre vinterdäck, just för att de håller så länge. De första tre åren efter att en bil sålts som ny byts det i princip inga vinterdäck i dag. Det gjorde man för tio år sedan. Så jag skulle vilja påstå att däcken blivit åtminstone femtio procent bättre sedan dess.
Så beskriver Ulrik Jönsson, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund.
– Och i och med att det oftast följer med en omgång både vinter- och sommardäck till en ny bil i dag så säljs det betydligt mindre däck på eftermarknaden än tidigare.
Hur kan då däckverkstaden möta denna förändring? Ska man satsa mer på kringtjänster?
– Jag tror man bör värna om kärnverksamheten först, och försöka jobba mer som ett tjänsteföretag. Jag tror man så långt som det är möjligt ska försöka optimera sin verksamhet och få ett så jämnt flöde som möjligt in till verkstaden sett över hela året.
Och hur lyckas man med det?
– Se till att ha alla hjul på däckhotellet redo inför däcksäsongen, aldrig ha en gubbe för mycket i verkstaden, försöka få kunderna att komma på sina bokade tider och kanske ta betalt av de kunder som inte kommer på en tid de bokat.
– När marginalerna krymper så måste allting slimmas och bli mera exakt anpassat till verksamheten, investera i bättre teknik och som du har varit inne på i tidigare artiklar – kanske också rengöra navet åt kunden för att minimera risken att hjulet lossnar.