Skräddarsydda lackboxar ökar tempot
58-årige Mose Freyer började sin bana i skadeverkstadsbranschen som bilmek som även tog sig an plåt- och riktarbeten.
– Sedan fördärvade jag ryggen och då fick jag börja svetsa bilar i stället, och när jag svetsade så ville kunderna att jag skulle lackera bilen också. När vi började bygga ut lackanläggningen så började bilfirmorna runt omkring att ringa, berättar Mose.
I dag är Moses Bil & Lack Tollarp AB en komplett skadeverkstad med både Volkswagen och exklusiva sportbiltillverkaren Koenigsegg som permanenta kunder.
På senare år har allt fler bilföretag byggt upp egna skadeverkstäder med plåt- och lack, men företaget har fortsatt att växa med egna kunder.
Klicka på bilden för att se fler bilder från Moses Bil & Lack i Tollarp AB!
– Vi har aldrig haft så mycket jobb som vi har nu, säger Mose.
När Motormagasinet är på besök har man precis byggt färdigt två nya lackboxar, avsedda enbart för lackering av karossdelar till Koenigsegg.
– De här boxarna är skräddarsydda. De är helt måttbeställda och det är för att utnyttja utrymmet som fanns tillgängligt på bästa tänkbara sätt, för att hålla nere driftskostnaden, berättar Mose och tillägger att halländska Pivab var den enda tillverkaren som var beredd att skräddarsy sina lackboxar för deras behov.
För att dimensionera lackboxarna efter det höga tempot i arbetet med Koenigsegg har Pivab bland annat satt in en kraftfullare ventilation och extra tjock isolering av tak och väggar.
Läs mer om Moses Bil & Lack i Tollarp: Utan de utländska anställda stannar verksamheten
För några år sedan kände Mose att man måste nischa sig mot något bilmärke för att inte tappa för mycket jobb.
– För sex år sedan byggde vi en VW-verkstad och det var för att säkerställa framtiden för företaget och mina barn som ska ta över. Volkswagen har varit fantastiska mot oss, och hjälpt oss jättemycket.
I april bygger man sex nya prep-platser till lackarbetena åt Koenigsegg. En annan kategori som också växer är transportbilar. För att klara av de jobben och den allmänt ökande efterfrågan ska man i höst börja bygga ut både plåt- och lackdelen med ett nytt 3000 kvadratmeter stort hus som ska fyllas med tolv nya lyftar och tre riktbänkar.
– Vi får mycket jobb med färdtjänstbussar, kommunala arbetsbilar och liknande, och det blir bar mer och mer.
Dessa jobb har även lite bättre lönsamhet, av den enkla orsaken att ersättningen blir bättre, förklarar Mose.
– Plåtarbetena och lackarbetena på större fordon finns med i försäkringsbolagens ersättningsmall – Cabas, men inte innerarbetena. Så där kan vi ta betalt för den faktiska tidsåtgången. De lackjobb där du måste följa Cabas mall så går du nästan back på jobbet, i alla fall om du vill göra ett bra jobb. Tidsåtgången till olika arbetsmoment är alldeles för snålt tilltagen i mallen. Det vi tjänar mest pengar på är huvudsakligen plåtarbeten och service.
– Om vi skulle följa mallen när det gäller tidsåtgång i lackeringen så skulle vi få så mycket missnöjda kunder och backarbeten att vi fick slå igen. Det kanske går att fuska i storstan, men här på landet synar kunderna jobbet i sömmarna, och vi har kunderna så nära inpå. Så vi har inte råd att fuska eller slarva. Det är därför vi har fått Koenigsegg som kund. För de stora är det billigare att ha tio procent backjobb än att lämna ifrån sig hundra procent kvalitet.
Moses Bil & Lack Tollarp AB är så kända för sin noggrannhet och hantverksskicklighet att man ständigt har många privatkunder från hela världen.
– Vi ska leverera en Porsche till en kund i Mexico snart. Och BMW:n som står där kommer från Norge. Sedan har vi fått en motorhuv och en stötfångare till en Koenigsegg från Kina. De lyckades inte lackera de delarna med bra resultat.