Här tillverkas diesel utan råolja
”Bra gjort!” Så skrev Microsoft-grundaren Bill Gates nyligen på sin Linked In-sida, som en kommentar till att en av världens första fullskaliga fabriker för tillverkning av syntetisk diesel från avfall i Danmark närmar sig produktionsstart.
I fabriken som ligger i jylländska Skive ska det enligt planerna produceras 16 miljoner liter diesel, där råvaran är 2000 ton plastavfall. Och redan finns planer på att tredubbla produktionskapaciteten och även bygga fler fabriker i Europa.
Företaget bakom den säregna dieselfabriken på danska Jylland har sitt säte i Norge och heter Quantafuel. Produktionstekniken kallas pyrolys, vilken i den nybyggda och 2000 kvadratmeter stora danska fabriken sker i fyra likadana 18 meter långa så kallade pyrolysugnar.
Att Quantafuel valt att starta sin första tillverkningsanläggning i den lilla jylländska staden Skive beror dels på att man har danska investerare i ryggen och dels på Greenlab – en statlig dansk satsning på grön energiteknik.
En av de danska investerarna är byggkonsultföretaget Ginnerup som varit med och byggt den nya fabriken i Skive, vilken efter flera förseningar inom kort är redo att tas i bruk. Enbart de kinesikbyggda pyrolysugnarna tog ett halvår att bygga upp.
Quantafuels vd Kjetil Bøhn kör själv en Tesla men är övertygad om att det kommer att finnas ett stort behov av diesel till såväl personbilar som lastbilar, sjöfarten och flyget i många år till.
På Quantafuel uppskattar man att det produceras omkring 300000 ton plastavfall per år i hela världen och att volymerna fortsätter att öka med runt 4 procent varje år. Om allt detta plastavfall skulle användas till att tillverka diesel enligt den metod som Quantafuel använder så skulle det motsvara omkring 250 miljarder liter syntetisk diesel per år.
Amerikanska anlysföretaget PIRA Energy Group tror på en stigande efterfrågan på diesel fram till år 2030 drivet av den tekniska och ekonomiska utvecklingen i tillväxtregioner som exempelvis Afrika och delar av Asien. Dieselns andel av den globala drivmedelsmarknaden är i dag 29 procent vilket motsvarar en årlig produktion om ungefär 10 miljoner ton diesel.
Så här tillverkar Quantafuel diesel
Efter att ha gått igenom en sorteringsanläggning sönderdelas plastavfallet till max 20 x 10 centimeter stora bitar och leds sedan in i pyrolysugnar. Där värms plasten upp till cirka 450 grader C. Plasten övergår i gasform och kyls sedan ned till cirka 60 grader C och leds in i ett 22 meter högt destillationstorn.
Slutresultatet blir förutom en del aska tre olika olika drivmedelsfraktioner:
lätt diesel (C6-C12): kan användas som råvara vid tillverkning av ny plast samt kemikalier som bland annat bensen, toluen och xylen)
diesel (C11-C21): färdigt drivmedel till dieselmotorer.
tung diesel (C20-C28): kan omvandlas till olika typer av plaster och kemikalier.
FAKTA Quantafuel
Företaget grundades 2007 i Norge. 15 anställda i Norge och 4 i Danmark.
Man ägnade de första åren åt att forska och utveckla sin tillverkningsprocess. Påbörjade 2013 bygget av en fullskalig testanläggning. Startade bygget av sin första kommersiella tillverkningsanläggning i danska Skive i april 2017. Planerad produktionsstart är i juni i år.