23948sdkhjf

”Det här verkar vara ganska vanligt”

Thomas Johansson driver egen verkstad utan anställda. Han har under enbart ett år haft fyra Volvo med trilskande multirem.

Thomas Johansson driver BDS-anslutna verkstaden Tunby Bilservice i Västerås. Under drygt ett års tid har han haft fyra Volvo-bilar där multiremmen behövt bytas i förtid. Under 2018 fick han in två bilar med multirem som hoppat av och trasslat in sig i kamremmen – en Volvo XC70 och en V70. Nyligen bytte han även multiremmen på en Volvo C70 D3 med bara några tusen mil på mätaren:

På XC70:an hade motorn tryckt upp alla ventiler, så där blir det en motorrenovering som slutar någonstans kring 80000 kronor. På V70:an hade motorn, peppar peppar, klarat sig – det var bara spännrullarna som hade farit och multiremmen som hade gått av, berättar Thomas Johansson och kommer sedan på att han strax efter nyår också servade en Volvo V50, där han upptäckte att multiremmen var snustorr och uppmanade kunden att se till att få den bytt. Den bilen hade gått drygt 14000 mil, och det hade varit ett allt för stort risktagande att vänta med att byta multiremmen till 18000 mil, då Volvo föreskriver byte av bland annat kamrem och multirem, menar Thomas Johansson.

Läs mer: Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer
              Volvo svarar: Inget fel på konstruktionen

Det här verkar vara ett ganska vanligt problem på Volvo och allra mest på D3- och D4-motorerna, säger Thomas Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064