23948sdkhjf

Så hittar de mekaniker med Facebook-kampanj

En tävling och erbjudan om att söka jobb eller ta kontakt med verkstaden. Så provade danska Autohuset Vestergaard att locka fler mekaniker – med lyckat resultat.

Fordonstekniker är ett bristyrke på många håll. I Danmark provade ett av landets större bilhandlarföretag – Autohuset Vestergaard med 11 försäljningsanläggningar runt om i Danmark – nyligen att försöka locka mekaniker via en kampanj på sociala medier.

– Här på Autohuset Vestergaard har vi provat ett lite annorlunda angreppssätt för att rekrytera mekaniker till våra verkstäder. Vi har, i första hand på Facebook, kört en kampanj under namnet ”Det stora mekaniker-testet”. Syftet med testet

är att locka både yrkesarbetande mekaniker och de som håller på att utbilda sig till mekaniker att göra testet – utmana sina vänner eller kollegor, förklarar Jesper Søgård, kommunikations- och marknadschef på Autohuset Vestergaard.

Och om de tycker testet är intressant och vill veta mer om hur de kan få jobb på Autohuset Vestergaard så kan de fylla i ett kontaktformulär, för att sedan bli kontaktade av någon av våra lokala verkstadschefer, fortsätter Jesper Søgård.

Kampanjen har varit lyckad hittills, säger Jesper Søgård:

Tack vare den har vi fått kontakt med många potentiella kandidater och vi har faktiskt redan anställt en mekaniker tack vare vår kampanj.

Den nyanställde är 17-årige Albert Husaj som går första året på fordonsprogrammet på Syddansk Erhvervsskole i Vejle. Albert hade 11 av 12 rätt på Autohuset Vestergaards webbtest och blev i januari anställd som lärling i verkstaden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064