Så hittar de mekaniker med Facebook-kampanj
Fordonstekniker är ett bristyrke på många håll. I Danmark provade ett av landets större bilhandlarföretag – Autohuset Vestergaard med 11 försäljningsanläggningar runt om i Danmark – nyligen att försöka locka mekaniker via en kampanj på sociala medier.
– Här på Autohuset Vestergaard har vi provat ett lite annorlunda angreppssätt för att rekrytera mekaniker till våra verkstäder. Vi har, i första hand på Facebook, kört en kampanj under namnet ”Det stora mekaniker-testet”. Syftet med testet
är att locka både yrkesarbetande mekaniker och de som håller på att utbilda sig till mekaniker att göra testet – utmana sina vänner eller kollegor, förklarar Jesper Søgård, kommunikations- och marknadschef på Autohuset Vestergaard.
– Och om de tycker testet är intressant och vill veta mer om hur de kan få jobb på Autohuset Vestergaard så kan de fylla i ett kontaktformulär, för att sedan bli kontaktade av någon av våra lokala verkstadschefer, fortsätter Jesper Søgård.
Kampanjen har varit lyckad hittills, säger Jesper Søgård:
– Tack vare den har vi fått kontakt med många potentiella kandidater och vi har faktiskt redan anställt en mekaniker tack vare vår kampanj.
Den nyanställde är 17-årige Albert Husaj som går första året på fordonsprogrammet på Syddansk Erhvervsskole i Vejle. Albert hade 11 av 12 rätt på Autohuset Vestergaards webbtest och blev i januari anställd som lärling i verkstaden