23948sdkhjf

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

-Frågorna är väldigt lika i många länder säger Bo Ericsson vd för SFVF som medverkade på mötet.

”Jag har suttit i Cecra sedan 2004 för min förra arbetsgivare. När SFVF startades och SFVF fick ansluta sig till Cecra igen fanns inte gruppen som arbetade med fria verkstäders frågor, kvar längre. Det är väldigt bra att vi får ökat fokuset på frågorna för fria verkstäder. Nu kommer den ”nya” gruppen träffas två-tre gånger om året eftersom det krävs i den snabba utveckling som sker. Informationsutbytet mellan länderna är väldigt viktigt, vi behöver inte ”uppfinna hjulet” varje gång. Nu kan vi dra nytta av vårt medlemskap på ett bättre sätt tycker jag.

Det som är märkligt är att vi som var på mötet representerar 11 länder inom EU har ungefär samma problem, samtidigt som det ”säger något om vår bransch”. De flesta har problem med att få köpa teknisk information, och när verkstaden ska skicka personal på kurs hos till en generalagenten då finns det plötsligt inte någon att skicka, man har liten förståelsen för att ständigt kompetensutveckla sig och att snart införs SERMI (Access to Vehicle RMI (Repair and Maintenance Information). Läs mer här https://www.vehiclesermi.eu/. 1 september 2020 ska alla organisationer inom EU vara klara för att implementera SERMI*.

Nu pågår också ett nytt gruppundantag eftersom nuvarande ska bytas ut 2022. Hur det nya avtalat är CECRAs arbetsgrupp med och utformar och påverkar så det kan bli konkurrens på lika villkor. Samtidigt kan vi dra lärdom av nuvarande gruppundantag för att förbättra det som inte är bra enligt branschföreningarna inom EU. Inom kort kommer vi på SFVF få mer information hur förslaget ser ut för näravande.

Många av dessa frågor kommer ”ligga på Kommissionens bord” nu i slutet maj månad. Kommissionen diskuterar nu att alla konsumenter ska få två års garanti vid köp av en begagnad bil inom EU. År två kommer det dock bli omvänd bevisbörda, d v s att bilägaren ska bevisa att felet fanns redan vid leveransen av bilen. En annan stor fråga inom EU är skruvade vägmätare. Det känns bra att vd,n för Digitala Serviceboken är inbjuden och förklarar hur vi kan minimera och reducera problemet kraftigt inom EU.

Bilköpares köpbeteende förändras snabbt, att biltillverkare säljer bilen direkt till bilköparen sprider sig inom EU snabbt också rapporterar fler länder. BOVAG som är en stor branschförening startade leasingbolag för fyra år sedan för att kunna behålla kunderna på sina verkstäder över tid. Nästa år startar de leasing av MC också. Nu håller man även på att starta sin egna plattform för att sälja begagnade bilar. Det vet jag andra branschföreningar som har försökt också, men resultat av det har så här långt varit uselt. Det är inte lätt att ”bryta” köpmönster hos bilköpare även om BOVAG idag har 2000 bilhandlare som i sin tur har 72000 bilar till salu på nätet nu. BOVAGS anslutna handlare lovar också att bilen kan återlämnas när som helst inom två veckor och högst 750 km. Ett annat krav är också att bilarna måste säljas med branschföreningens garanti som är på sex månader. Undantag är exempelvis ACn av förklarliga skäl.

Mötet avslutades med en lång diskussion kring SERMI, kostnader, vilka konsekvenser får det SERMI för verkstäder och hur allt ska utformas.

Bo Ericsson, SFVF

 

Vad är säkerhetsrelaterade RMI?

Säkerhetsrelaterade reparation och underhåll av information är den information som krävs, mjukvara, funktioner och tjänster att reparera och underhålla de funktioner som ingår i ett fordon genom tillverkare att hindra att fordonet blir stulen eller köras bort eller att uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008, för elektroniska system säkerhet för att skydda styrkomponenter utsläpp och motorkalibreringen mot ändringar och manipulation.

Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner är specifikt idrifttagning nycklar, uppdaterar eller ersätter säkerhetsrelaterade moduler på ett fordon, köp säkerhetsrelaterade delar för att verkställa en reparation och tillgång till säkerhetsrelaterade reparation och underhålls information.

Utformningen och genomförandet strategi för funktioner för att förhindra att fordonet blir stulen eller köras iväg eller uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078