BMW tvingas till fler återkallelser
I förra veckan meddelade tyska branschmedier att BMW kallar totalt 148000 dieselbilar ur 1-serien, 3-serien och X1 tillverkade mellan december 2009 och oktober 2011 till verkstadsbesök på grund av ett problem som kan ge partiellt eller toalt strömbortfall, det vill säga i värsta fall motorstopp, under färd.
Roten till problemet har visat sig vara ett kontaktdon.
Sommaren 2018 gjorde BMW en stor återkallelse – eller "teknisk kampanj" som man valde att kalla det – av till att börja med över 13000 dieselbilar i Sverige. Efter hand utökades återkallelsen till att omfatta cirka 1,6 miljoner dieselbilar i Europa och omkring 35000 dieselbilar i Sverige.
Felet på de berörda dieselbilarna har BMW lokaliserat till EGR-systemet, där kylaren i fåtalet fall visat sig läcka glykol. Det, i kombination med att det bildas glödande partiklar vilka tillsammans med sotavlagringar smälter motorns insugsrör skapar en uppenbar risk för brand.
Sydkorea var det första land där det farliga felet först uppmärksammades, vilket ledde till att cirka 27000 bilar i landet blev föremål för en återkallelse till verkstad.
BMW-modellerna som berörs av det EGR-relaterade felt är 3-serien, 4-serien, 5-serien, 6-serien samt X3, X4, X5 och X6 med antingen den mycet vanliga 4-cylindriga 2 liter stora dieselmotorn eller den dieselmatade 3-literssexan. Felet kan finnas i bilar tillverkade mellan 2012 och 2016.