Rekordtapp för biodrivmedel
Under 2018 användes totalt 16,4 terawattimmar (TWh) biodrivmedel i Sverige, vilket var en minskning med 3,1 Twh jämfört med 2017. Den typ av biodrivmedel som uppvisade störst leveranstapp var syntetisk diesel – HVO.
Enda undantaget var etanol (E85), där leveranserna ifjol ökade med 13 procent.
Statistiken har tagits fram av Statistiska Centralbyrån och bearbetats av Svenska Bioenergiföreningen, Svebio.
– Siffrorna visar att regeringens införda reduktionsplikt blivit ett tak för biodrivmedel där incitamentet att öka användningen förnybara drivmedel uteblivit. Vi har tidigare i Sverige lyckades dubblera mängden biodrivmedel på bara tre år. Nu går utvecklingen starkt bakåt. Vi tappade ungefär 2,7 TWh från 2017. Den här nedgången mellan åren orsakar mer koldioxidutsläpp än vad hela inrikesflyget står för. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio.
Den kraftiga tillbakagången för biodrivmedel beror enligt Svebio på införandet av reduktionsplikt från 1 juli 2018 och att politikerna satte reduktionskvoten för lågt.
– Företagen som levererar drivmedel måste blanda in biodrivmedel så att man åstadkommer den reduktion av koldioxidutsläpp från bensin och diesel som fastställs i kvoten. Uppenbarligen sattes kvoten för lågt så att biodrivmedelanvändningen minskade och vi har fått kraftiga utsläppsökningar, säger Svebios vd Gustav Melin.