Snillrik hjullyft gör bytet enkelt
Att byta däck är ett tungt arbete och det blir allt tyngre i takt med att fälgar och däck växer i storlek. Ett hjul kan väga så mycket som 40 kilo och att lyfta upp det på hjulnavet och hitta rätt bland skruvhålen kan vara en övermäktig utmaning.
Mats Lindgren tröttnade till slut när han skulle byta däck på sina bilar. Han uppfann en hjullyft, en enkel och sinnrik konstruktion som lyfter upp hjulet på navet utan att man behöver slita sönder sina armar och axlar.
– Jag har ett antal pickuper och en del av de där har skapligt tunga hjul. Jag fick ju ryggproblem och tänkt att jag måste göra någonting, berättar Mats när vi träffar honom i Vikmanshyttan i Dalarna.
Garaget har han i ortens gamla lokstall, en vacker byggnad som Mats renoverat. Nu har han sina bilar, och sin samling klassiska roadracing-motorcyklar här.
– Det var ortens stolthet när man fick egen järnväg, man lade räls och köpte två ånglok som man hade här inne. Då hade man förstås stålverket här, och så pappersmassatillverkningen i Turbo, berättar Mats.
Järn- och stålhanteringen i bygden har långtgående anor, redan 1538 ska en hytta ha funnits på platsen och under århundraden har bruk och verk präglat bygden. Nu är stålindustrin borta, järnverket lades ner 1976 som ett av offren i omstruktureringen av den svenska stålindustrin.
I dess ställe växte småföretagarna fram, ett differentierat näringsliv med teknisk anstrykning som också lockade Mats att lämna sin universitetslektorat på KTH i Stockholm och flytta hit.
Snart blev Mats en drivande kraft i bygden. Han drev företag som tillverkade kolfiberkompositer till telekomindustrin, centrifugteknik till Alfa Laval och svänghjul för bromskraftsåtervinning till Volvo-bussar. Det senare blev det ingenting av hos Volvo, men den europeiska rymdorganisationen ESA hörde av sig och ville använda tekniken i sina satelliter.
Mats var också en pionjär inom området för teknik till bränsleceller och utvecklade komponenter till experimentfordon från Volvo och Renault, Nissan, Mercedes-Benz och Volkswagen. Han blev till och med invald som ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.
– Nu, med ålderns rätt har jag minskat ner en hel del, förklarar Mats och berättar att han för några år sedan sålde av sitt största företag, en tillverkare av hörselskydd och hjälmar med ett 70-tal anställda.
– Sedan har jag hållit på med att laborera med olika uppfinningar, konstruktioner och idéer. Som hjullyften, till exempel.
Mats visar hur den fungerar. I lokstallet står en rejäl pjäs till pickup, en Ford F250 från 1972. Bakhjulet som ska upp på bilen väger 40 kilo.
– Det kanske inte låter så himla mycket. Men känn på 40 kilo. Det är rätt tungt. Och så ska man sitta på huk och försöka lyfta det på plats.
I stället för att lyfta rullar Mats upp hjulet på lyftgaffeln och höjer det med spaken tills hjulet har rätt höjd. Ansträngningen är minimal och den enkla men snillrika låsanordningen gör att hjulet håller sig på plats: en aluminiumkloss som låser rörelsen med hjälp av friktion.
– Jag tyckte själv att den där låsanordningen, den var ganska fiffig. Så jag sökte patent på den, förklarar Mats.
Det är inte det första patent som Mats har sökt genom åren; han säger sig ha ett 60-tal patent totalt. Men det var det första där Patentverket inte återkom med en enda fråga.
– Det gick precis rakt igenom. Det är ju en synnerligen enkel lösning.
Än så länge går det att hitta hjullyften på fyra olika försäljningsställen på olika håll i landet, men på önskelistan står att någon kedja skulle vilja ta upp den i sitt sortiment. Mats har också tittat på att kunna sälja den direkt från Vikmanshyttan, men fraktpriserna sätter käppar i hjulet.
– Den väger sju kilo, men den är otymplig. Då går det på volym. Då blir det dyrt. Även med den billigast tänkbara bussfrakten handlar det om halva produktpriset som ska läggas på.
Så tills vidare får man leta efter Matrix Motors hjullyft hos några få, utvalda handlare. Det kanske det kan vara värt, om man tröttnat på att stå på huk och försöka spjärna emot vikten samtidigt som man ska försöka passa in skruvhålen rätt.