23948sdkhjf

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Inspirationsdagen 100% Verkstad i Malmö rivstartade på fredagen med en föreläsning om Jakten på Svarta Verkstäder. En satsning i Malmö som givit skrämmande resultat. Lars Brander och Emelie Nyberin från Miljöförvaltningen kunde berätta om verkstadsmiljöer som man inte trodde existerade.

Oanmälda inspektioner i ruffiga miljöer har avslöjat allt från miljöbrott till rent olaglig och oregistrerad verksamhet. Det är inte ovanligt att man hittar allt från stulna bilar, lager av farliga kemikalier, vätskor som rinner ut direkt på marken men också hemmabyggda lackboxar och farlig arbetsmiljö. Inte sällan blir inspektörerna hotade när de kommer på besök och de bär därför personlarm så de kan tillkalla polisen.

En del märkliga företeelser har de också träffat på som tex att det kan stå bilverkstad på en skylt. Men bakom fasaden finns bara ett kontor där bilen tas emot. Kunden ovetandes körs sedan bilen iväg till en ”svart” verkstad där reparationer sker.

De påkomna företagen byter inte sällan adress efter inspektionerna eller byter bolagsnamn osv. För verksamheter som får anmärkningar utfärdas ofta vite, men det kan ibland ta lång tid att få stopp på den här typen av verksamhet. Även olagliga bilskrotar kontrolleras, även där hittar man brott mot miljöskyddet med mera.

 

Förra året tog Atteviks skadeverkstad i Nässjö hem priset som Årets skadeverkstad på Motorgalan och på plats på Inspirationsdagen fanns Martin Jillbratt, Thomas Poppe och Magnus Wideson från Atteviks som berättade hur de arbetar för att bli ”bäst”. Nyckelord var uppföljning och uppföljning. Men också att se till att hela personalen är med och att alla vet varför arbetsuppgifterna ska utföras på ett visst sätt och vad konsekvensen blir om man inte följer vad som gäller.

 

Anette Tyche och Jonny Lindroos från Notifind berättade om hur man skapar en lyckad kundresa. Analysera och och följa upp är viktigt och inte minst att kunna bemöta kunderna på ett trevligt sätt.

 

Framtiden för fordonsbranschen beskrevs i en föreläsning av Helgi Gestsson, servicemarknadschef för Mercedes->Benz i Sverige och Danmark.

I en allt mer uppkopplad värld gäller det också för biltillverkarna att hänga med. Det gäller frågor som delningsekonomi, miljö- och klimatfrågor, teknik och att bryta upp gamla kulturer.

Den tekniska utvecklingen går oerhört fort och på bara något år har en bil från Mercedes-Benz idag över 100 olika digitala tjänster. Och fler tillkommer hela tiden.

Helgi Gestsson konstaterade att idag används en bil i genomsnitt en timme om dygnet, övriga 23 timmar står den still. I takt med att städerna växer sig allt större kommer det inte finnas plats till att alla har var sin bil. Där kommer delningsekonomin in. Kan man dela bil så att den kanske används två timmar om dygnet istället skulle det inte bara bli mer plats utan det skulle också kunna innebära en positiv utveckling för eftermarknaden. En bil som används mer än idag kommer också att kräva mer service.

På programmet för Inspirationsdagen 100% Verkstad i Malmö stod också risker med gas- och elbilar, hur man jobbar med a/c på verstaden, vikten av att ha personalliggare, framtida verkstadsinformation och hur man kan tjäna pengar på att ta hand om verkstadens avfall på rätt sätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094