MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna
Redan nu står det klart att mässan kommer att slå nya rekord, antalet utställare kommer att överträffa den förra Autopromotec 2017 då det fanns 1 599 utställare från 53 länder på plats i den stora mässanläggningen. Liksom tidigare år så kommer ett antal svenska utställare också att finnas på plats och en bra bit över 100 000 besökare väntas.
Ett intressant tema på årets Autopromotec blir den internationella eftermarknadskonferensen IAM 19 som kommer att ta upp det nya mobilitetsscenariot för verkstäder. Trendspanarna tror att verkstäderna inte längre bara kommer att fokusera på bilreparationer utan snarare på regelbundna underhålls- och uppdateringsprogram.
Bilar, som fram till nyligen alltid har ansetts vara någonting att äga och används för att vara i stånd att bli en projektion av sina ägare, har nu blivit lite mer än ett mobilitetsverktyg för "millennier", i nivå med de andra möjliga alternativen som ska användas när man måste gå från A till B. Vad kommer konsekvenserna bli för den genomsnittliga verkstaden? Många och ganska viktiga: Först och främst, det gradvisa utseendet på nya typer av "kunder". Vi pratar om hyror eller bilar, med behov som överraskande liknar flygbolag: fordon som aldrig slutar rulla förutom med underhåll.
Workshops kommer därför inte längre att centrera sin verksamhet kring att hitta och fastställa mekaniska fel, men kommer snarare att följa ett uppsatt underhålls- och uppdateringsprogram. Vad det här betyder för bilreparationsbranschen är ganska lätt att se, åtminstone vad gäller nya trender: För det första behöver de nya kunderna, delning och hyresflottorna ha kodade, kvalificerade och dokumenterade tjänster. garage kommer att teckna avtal och tillhandahålla sina tjänster genom att genomföra förfaranden för vilka de kommer att hållas ansvariga och ansvariga.
Men föraren, det vill säga den person som fysiskt kan ta bilen till verkstaden även för de enklaste jobben, till exempel säsongens däckbyte till, men inte längre den som betalar för tjänsten, kommer fortfarande att interagera med mekanikern. Med andra ord en spännande framtid som kommer att belysas på Autopromotec.
Årets mässa är fördelat på 11 olika hallar/mässytor med teman som allt från diagnostik till reservdelar, verkstadsutrustning, verktyg, biltvätt mm.