23948sdkhjf

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Lägg namnet Quick Lane på minnet. Det blir kanske nästa verkstadskoncept som slår sig in på den nordiska marknaden.

1997 lanserade Ford ett eget alternativt verkstadskoncept med namnet Quick Lane i USA och konceptet etablerades några år senare i Storbritannien.

Nu har de två första Quick Lane-verkstäderna öppnat i Tyskland, rapporterar norska branschtidningen Motorbransjen.

Fords planer är att på sikt få 300 verkstäder i Europa som jobbar med Quick Lane, som är ett franchise-koncept.

I jakten på nya Quick Lane-partners siktar Ford in sig på att sluta avtal med både fristående och märkesverkstäder samt även däckverkstäder belägna i bilverkstadstäta områden.

För att få bli en Quick Lane-verkstad ska verkstaden ha en yta på mellan 420 och 750 kvadratmeter, en takhöjd på minst 4,5 meter, ha minst sex parkeringsplatser och en av verkstadens fasader ska gränsa till en starkt trafikerad huvudgata.

En Quick Lane-verkstad ska kunna erbjuda kunden 12 olika kategorier av jobb, bland annat olja-filterservice, AC-service och bilbesiktning. Verkstaden ska sköta mesta möjliga av sin dialog med kunden över nätet, där man också ska kunna ge komplett pris på arbetet.

Quick Lane-verkstaden ska i mesta möjliga mån använda sig av Fords egna märke Omnicraft, som erbjuder reservdelar till alla större bilmärken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078