Ford hyllar sina segrar på Le Mans
– År 2016 återvände Ford till Le Mans för att fira 50-årsjubileet av vår otroliga vinst som togs år 1966. Genom att vinna racet fick vi möjligheten att fira jubileet på allra bästa sätt. Att få stå på podiet och representera alla våra medarbetare var ett stort ögonblick för mig, och jag ser nu fram emot att återvända och stötta teamet när vi nu närmar oss det sista racet inom detta kapitel, säger Bill Ford, styrelseordförande i Ford Motor Company.
Ford GT #66, som körs av Stefan Mücke (Tyskland), Olivier Pla (Frankrike) och Billy Johnson (USA) har försetts med en svart exteriör som tar tankarna tillbaka till Ford GT40 som Bruce McLaren och Chris Amon vann Le Mans med 1966.
Den Ford GT40 som Dan Gurney och A.J. Foyt körde till seger under Le Mans 1967 känns igen i årets #67, som körs av Andy Priaulx (Storbritannien), Harry Tincknell (Storbritannien) och Jonathan Bomarito (USA).
Ford GT #68 är Fords senaste Le Mans-vinnare, som passerade den rutiga flaggan först av alla i racet 2016. Dirk Müller (Tyskland), Joey Hand (USA) och Sébastien Bourdais (Frankrike) kommer att tävla i samma färger som när de vann år 2016.
Ford GT #69 körs av Scott Dixon (Nya Zeeland), Ryan Briscoe (Australien) och Richard Westbrook (Storbritannien), och har designats utifrån den Ford GT40 som kom tvåa i Fords fantastiska trippelseger vid Le Mans 1966.
Deltar gör även Ford GT #85 som kommer att tävla i GTE Am-klassen genom Keating Motorsports. Förare är Ben Keating (USA), Jeroen Bleekemolen (Nederländerna) och Felipe Fraga (Brasilien).
– Ford GT skapades för att ta Ford tillbaka till tävlingsvärldens GT-race. Fabrikssatsningen på dessa Ford GT-bilar har blivit en stor framgång för vårt varumärke och vi har uppskattat alla de utmaningar som har passerat vår väg under dessa fyra år. Le Mans är dock inte riktigt slutet för fabrikssatsningen eftersom vi har flera race kvar i IMSA WeatherTech SportsCar Championship under 2019, säger Mark Rushbrook, global direktör på Ford Performance Motorsports.