23948sdkhjf

Världens första bil-cykel-krocktest för cykelhjälmar

Volvo Cars inleder samarbete med POC, det svenska toppvarumärket inom sport och säkerhet, för en serie världsunika krocktester av cykelhjälmar mot bilar som en del av ett nytt banbrytande forskningsprojekt som syftar till att ytterligare skydda cyklister.

 

Olyckor mellan cyklar och fordon kan ofta leda till allvarliga skador eller dödsfall, vilket är anledningen till att Volvo har en tydlig strategi för att undvika dessa typer av olyckor helt med hjälp av aktiv säkerhetsteknik.

Cyklistdetektering med full autobroms använder bilens kameror och radar för att detektera cyklister, varna föraren för en förestående kollision och applicera bromsarna om det behövs ytterligare åtgärder. Det är en vidareutveckling av Volvo Cars automatiska system för nödbromsning och fotgängardetektering, i linje med företagets säkerhetsvision.

Volvo-POC-forskningsprojektet består av ett antal specialutformade krocktester vid Volvo Cars specialdesignade anläggningar för säkerhetsforskning i Göteborg, och är en del av ett större forskningsprojekt för att förstå de typer av långtidsskador som cyklister drabbas av.

Under dessa tester bärs POC-cykelhjälmar av krockdockehuvuden monterade på en testrigg, varifrån de slungas mot olika områden av huven på en stillastående Volvo-bil, i olika hastigheter och vinklar för olika mätningar.

Testerna baseras på befintliga regulatoriska testförfaranden för fotgängarskydd. Detta gör det möjligt för Volvo Cars och POC att göra en direkt jämförelse mellan att bära hjälm och att inte bära hjälm.

Nuvarande testförfaranden är ganska rudimentära, med hjälmar som släpps från olika höjder på antingen en platt eller vinklad yta, och tar inte hänsyn till krockar mellan ett fordon och en cykel. Volvo-POC-projektet syftar till att ytterligare förfina och förbättra sådana tester.

Lärdomarna från forskningsprojektet kommer att hjälpa POC göra sina hjälmar säkrare och att de skyddar bättre vid en olycka där en bil krockar med en cykel. Testerna kommer också att ge Volvo Cars viktiga insikter och lärdomar om dessa typer av olyckor för framtida utveckling.

– Det här projektet tillsammans med POC är ett bra exempel på vår pionjäranda inom säkerhet. Vi utvecklar ofta nya testmetoder för utmanande trafikscenarier. Vårt mål är inte bara att uppfylla kraven i lagstiftningen eller att få godkänt i rating-tester. Istället går vi bortom betyg med hjälp av verkliga trafiksituationer för att utveckla teknik som förbättrar säkerheten ytterligare, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre och en av företagets ledande säkerhetsingenjörer.

De senaste åren har Volvo Car fokuserat på att även skydda människor utanför sina bilar. Till exempel lanserade Volvo Cars sin fotgängardetektering med full autobroms 2010 och cyklistdetektering med full autobroms 2013. Båda teknikerna ingår som standard på alla Volvo-bilar som en del av City Safety-paketet och har hjälpt till att förbättra den allmänna trafiksäkerheten.

I ett tidigare samarbete arbetade Volvo Cars och POC på en pilot för att ansluta cykelhjälmar med bilar för att förhindra olyckor.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062