Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen
Chevrolet-återförsäljaren Shaheen Chevrolet i Lansing i delstaten Michigan i nordöstra USA har ett lite annorlunda grepp för att bibehålla en god relation till sina kunder. Fyra gånger om året bjuder man in alla kunder som köpt en ny eller begagnad bil tidigare under året på gratis middag.
Middagsbjudningen följs sedan av information och rundtur i företagets lokaler, där kunderna får veta mer om det företaget har att erbjuda i form av tjänster och produkter.
På rundvandringen får kunderna bland annat en demonstration av hur man arbetar i skadeverkstaden, serviceverkstaden och andra delar av anläggningen och en pratstund med någon av serviceteknikerna i verkstaden eller säljarna.
Shaheen Chevrolet började med gratismiddagarna för tolv år sedan och det har tagit några år att nå stor uppslutning från både kunder och anställda, berättar vd Ralph Shaheen för branschtidningen Automotive News.
Shaheen Chevrolets middagsbjudningar lockar numera så många kunder – oftast omkring 200 personer – att man inför varje middag får engagera en handfull anställda att ta emot och dirigera kunder på besöksparkeringen.
Varje middagsbjudning är ett välregisserat jippo, berättar vd Ralph Shaheen:
– Vi välkomnar och skriver in varje kund som kommer till middagen och vi ger var och en en liten goodie bag med produkter med vår logotyp på och lite information om oss.
Och alla kunder bjuds in personligen, påpekar Ralph Shaheen:
– Våra säljare är väldigt involverade i detta. Det räcker inte med att bara skicka ut en inbjudan och inte ringer upp kunden. Vi måste ringa kunden och bjuda in honom personligen, och på så sätt får vi en jättebra respons på vår inbjudan.
Ralph Sheen hävdar att företagets gratismiddagar också ger god utdelning på bilförsäljningen:
– Vi vet att om vi kan få kunder att komma till våra gratis event fyra-fem gånger, så är sannolikheten att de köper en till bil av oss 86 till 90 procent.
Att ordna gratismiddagarna handlar också om att visa upp hela anläggningen, lära kunderna mer om hur man jobbar och hur de kan ta hand om sin bil, samt att få kunderna att känna sig hemma i lokalerna, förklarar Ralph Sheen:
– Kunder går dit de känner sig bekväma, oavsett om det gäller mataffärer, restauranger eller bilhandlare.
Varje middagsbjudning kostar Shaheen Chevrolet omkring 5000 US-dollar. Ungefär halva kostnaden får företaget hjälp med via en fond för marknadsföring som Chevrolet erbjuder sina återförsäljare att söka pengar ur.
Hela middagsbjudningen avslutas med en uppvisning utanför anläggningen, där personalen gör en kontrollerad detonation av en krockkudde, för att visa kunderna hur det går till när en krockkudde utlöser vid en olycka.
– De flesta av oss har tack och lov aldrig hört en airbag detonera förr. Den smäller högt, men den är effektiv, säger Ralph Shaheen till Automotive News.