23948sdkhjf

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

– Om man lyfter blicken och tittar på hur många verkstäder jobbar ute i Europa så är emissionsanalys grunden till all diagnostik. Innan verkstaden pluggar in ett OBD-instrument i bilen så tittar de först på vad som finns i avgaserna.

Det säger Daniel Mattinson, som jobbar med försäljning på Bosch som är en av fera tillverkare av emissionsanalysutrustning för verkstäder.

På en IAM-verkstad (allbilverkstad) jobbar man ofta med alla möjliga bilmärken men abonnerar sällan på information till alla bilmärken utan istället på ett diagnosverktyg för allbil, förklarar Daniel Mattinson.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

– Så där den stora märkesverkstadens märkesspecialiserade servicetekniker nyttjar de allokerade erfarenheterna av märket och tillverkarens information får allbilverkstäderna jobba efter principen att serviceteknikern själv felsöker och har kunskaperna att tolka bilens olika symptom.

– Och det är där som avgasmätaren kommer in. I många länder, men inte Sverige, jobbar verkstäderna med felsökning med hjälp av avgasmätning.

En annan detalj som skiljer Sverige från många andra länder i Europa är enligt Daniel Mattinson att bilbesiktningen i Sverige inte gör någon avancerad avgasmätning. Här finns åtminstone en del av förklaringen vårt regelverk. En annan förklaring som Daniel Mattinson pekar på är att man på fordonsutbildningarna i Sverige inte heller jobbar med avgasmätning i någon nämnvärd utsträckning.

– Lek med tanken att du skulle åka runt i Europa med en bil med en motor som går knackigt. Många av verkstäderna skulle, det första de gör, plugga in en sticka i avgasröret och mäta.

Dagens utrustning för emissionsanalys på fordon är ganska enkel att använda och kräver ingen utbildning för att komma igång med, säger Daniel Mattinson.

Att ställa en diagnos på bilen genom att mäta avgaserna handlar delvis om att titta på helheten – vad avgaserna innehåller – och att titta orsaken till att ett eller flera värden sticker ut från det normala eller förväntade värdet, förklarar Daniel:

– Säg att emmisionsanalysen visar att HC-värdet sticker iväg – då får man titta vad det kan bero på. Då är nästa steg att plugga in diagnosverktyget.

Vilka är nackdelarna för verkstäder som inte jobbar med att analysera avgaserna?
– Jag skulle nog säga att det finns framför allt två riskmoment; det ena är att man på verkstaden byter en massa komponenter i onödan, vilket medför att kunden betalar för åtgärder och delar helt i onödan. Det andra riskmomentet är att felsökningen tar onödigt lång tid.

Vad bör man tänka på om man funderar på att investera i utrustning för emissionsanalys till verkstaden?
– Man bör vända sig till en seriös leverantör eller distributör och tillsammans göra en ordentlig analys över vilka behov man har i verkstaden och vad man vill uppnå med att jobba med emmisionsanalys.

Men lönar det sig verkligen för en verkstad i dag att investera i avgasmätning?
– Jag skulle vilja påstå, utan att prata om någon specifik tillverkare, att alla som arbetar med felsökning har goda möjligheter att göra ett professionellare jobb, med bättre resultat och med högre effektivitet.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

Fotnot: IAM är engelskans förkortning för oberoende verkstäder – independent aftermarket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063