”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”
Vid årsskiftet började Michael Bergvall jobba som ansvarig för Sveriges Fordonsverkstäders Förenings däck- och skadesektion.
Med över 25 år i motorbranschen på bland annat företag som Svenska Fälg och Meca har Michael gedigen erfarenhet av att jobba både med däck och bilservice. Och att jobba både med däck och bilservice tror han är framgångsreceptet, både för bilverkstäder och däckverkstäder.
– Har du ett däckhotell på din bilverkstad så jobbar du med däckskiften. Och då får du på köpet en möjlighet att kontrollera och erbjuda kunden att byta bromsskivor och belägg, kontrollera och göra hjulinställning. Däckhotellet är nyckeln till många jobb och intäkter, och jag tror fler verkstäder kommer satsa på det.
Och det är fortfarande många serviceverkstäder som inte jobbar med däck, säger Michael Bergvall.
– Det finns många verkstäder som inte har en däckmaskin, som åker med kundens bil till en däckverkstad när det är dags för däckskifte eller hjulinställning. Verkstaden tappar både tid och intäkter genom att inte jobba med däck.
Har de rena däckverkstäderna någon framtid över huvud taget?
– Jag tror utvecklingen så att säga går åt båda hållen. Det blir allt svårare att fortsätta att bara ha en renodlad däckverkstad. Du kommer behöva jobba med bilservice också – antingen på lätta eller tunga sidan. Att tillhöra en verkstadskedja tror jag kommer bli nödvändigt. När det kommer till inköpspriser, kampanjer och marknadsföring så kan däckföretaget dra stor nytta av att tillhöra en kedja. Och man drar stor nytta av kedjans varumärke.
Samtidigt bör däckföretaget inte underskatta värdet av att vårda sitt eget namn och varumärke, påminner Michael Bergvall:
– I många fall tror jag det lokala namnet är väldigt mycket värt. Det kan vara laddat med så mycket historia för kundkretsen.
En stor del av SFVF:s arbete handlar om att få branschen att börja jobba med den nya kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad. Den nya kvalitetsstämpeln är också ett sätt att få bort de oseriösa och olagliga verkstäderna, påminner Michael Bergvall.
– Svarta verkstäder är fortfarande är fortfarande ett betydande problem. Men nu när åtta olika myndigheter samverkar för att stoppa osund konkurrens så kanske de får in värdefulla tips som kan bidra till att hitta de oseriösa däckaktörerna.
Och till oseriösa däckaktörer tycker Michael Bergvall att man bör räkna dem som marknadsför ”året runt-däck”.
– Det är riktigt dumt, ja det är oseriöst. Alla som jobbar med däck och kan däck vet att det inte finns några däck som har acceptabla egenskaper året runt. Det finns inga året runt-däck. Det som säljs som ” året runt-däck” är i regel odubbade vinterdäck.
Går det att den juridiska vägen komma åt aktörer som marknadsför däck som ”året runt-däck”?
–Nej, det gör det inte.
FAKTA Michael Bergvall
Ålder: 48
Familj: Särbo och 3 vuxna barn
Bor: Lägenhet i Västervik
Karriär: Försäljningschef hos Würth, k.a.m hos Statoil, regionchef hos Castrol, vd Svenska Fälg och de fyra senaste åren på Meca.