Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon
-Gastanktillverkare följer samma föreskrifter/regelverk på internationell nivå för tillverkning av gastankar. Det gäller alla typer av tankar stål som komposit. Det finns fyra olika typer av tankar för metandrift. I och med att man följer samma tillverkningsföreskrifter så spelar det ingen roll på vilket bilmärke tankarna är monterade i. De ska kontrolleras på samma sätt. Och detta är också reglerade i föreskrifter/regelverk. I botten är det enkelt, säger Bo Ericsson vd för SFVF.
Det är Konsumenttjänstlagens 4§ som gäller, d v s kontrollen ska ske fackmässigt. Det i sin tur betyder att den som utför kontrollen har relevant utbildning, utrustning, verktyg mm. För en godkänd tekniker med utbildningsintyg har detta en giltighetstid på 3 år.
-Det är föreskriften TSFS 2017:54 med tillhörande ändringsföreskrifter som juridiskt gäller. Transportstyrelsen tar helt och fullt avstånd från alla listor när vi kontaktar dem, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF. Det är inte reglerat genom svensk lagstiftning, dvs lag, förordning eller föreskrift.
-Om det visar sig att något ackrediterat besiktningsorgan tar sig friheter som ligger utanför deras befogenheter, bör detta meddelas tillsynande myndighet, Swedac eller Transportstyrelsen beroende av ärendets innehåll (se 5 kap. 3 a § fordonslagen, angående fördelning av tillsynsansvar).
Utöver detta har besiktningsorgan också möjlighet att själv ompröva egna beslut, enligt 4 kap. 3 § fordonslagen.
Utöver det ovan, strider det mot konkurrenslagen 461/2010, avslutar Bo Ericsson.