23948sdkhjf

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

SFVF blir nedringda och får massor av mail eftersom fordonsägare inte får sitt fordon godkänt vid besiktning av gastankar och kringutrustning. Men alla verkstäder som har utbildning på gasfordon har rätt att besiktiga gastankar och dess utrustning. Nu finns en framtagen lista av BILS med märkesverkstäder som endast Bilprovningen godkänner. Det strider direkt mot konkurrens lagstiftningen 461/2010, när man tvingar fordonsägare att åka onödigt långt för att få sitt fordon besiktigat och det utestänger andra verkstäder som har rätt utbildning.

-Gastanktillverkare följer samma föreskrifter/regelverk på internationell nivå för tillverkning av gastankar. Det gäller alla typer av tankar stål som komposit. Det finns fyra olika typer av tankar för metandrift. I och med att man följer samma tillverkningsföreskrifter så spelar det ingen roll på vilket bilmärke tankarna är monterade i. De ska kontrolleras på samma sätt. Och detta är också reglerade i föreskrifter/regelverk. I botten är det enkelt, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Det är Konsumenttjänstlagens 4§ som gäller, d v s kontrollen ska ske fackmässigt. Det i sin tur betyder att den som utför kontrollen har relevant utbildning, utrustning, verktyg mm. För en godkänd tekniker med utbildningsintyg har detta en giltighetstid på 3 år.

-Det är föreskriften TSFS 2017:54 med tillhörande ändringsföreskrifter som juridiskt gäller. Transportstyrelsen tar helt och fullt avstånd från alla listor när vi kontaktar dem, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF. Det är inte reglerat genom svensk lagstiftning, dvs lag, förordning eller föreskrift.

-Om det visar sig att något ackrediterat besiktningsorgan tar sig friheter som ligger utanför deras befogenheter, bör detta meddelas tillsynande myndighet, Swedac eller Transportstyrelsen beroende av ärendets innehåll (se 5 kap. 3 a § fordonslagen, angående fördelning av tillsynsansvar).

Utöver detta har besiktningsorgan också möjlighet att själv ompröva egna beslut, enligt 4 kap. 3 § fordonslagen.

Utöver det ovan, strider det mot konkurrenslagen 461/2010, avslutar Bo Ericsson.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078