23948sdkhjf

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MSB har under några år arbetat med en vägledning för hur räddningstjänsten kan arbeta med gasfordon. Av olika anledningar stannade arbetet av men i ljuset av att nya händelser inträffat exempelvis under våren avsätts nya resurser för att arbeta vidare med frågan.

-Arbetsgruppen som ska arbeta med frågeställningarna besitter bra eller unika kunskaper i dessa frågor och representeras av MSB, Energigas, RISE, NEVS, Autoliv, Umeå universitet, Bil Sweden och SFVF, berättar Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

-Med tanke på att vätgasfordon redan finns i Sverige och att tre vätgasstationer har exploderat i år samt att vätgasfordon har litiumbatteri är arbetsgruppen utökad. Samtidigt är jag glad över att SFVF har kunskap i litiumbatterier och gasfordon. Dels för att vi var med i MSBs arbetsgrupp tidigare men också för att vi har varit med i RISEs projekt om risker med litiumbatterier, säger Ericsson.

-Gruppdeltagare ha arbetet med tunnlar och undermarksanläggningar för att få kunskap hur man kan bedöma risker kopplade i undermarksanläggningar. Det känns bra att vi får ta del av den här informationen. Nyligen hade vi en verkstad i Malmö som arbetade med en gasbil. Utan någon som helst anledning sprack gastanken och all metangas rann ut i verkstaden. Denna verkstad har utrymnings och handlingsplan för denna typ av händelse och därför blev det inga fler skador. Den här typen av kontroll måste alla som ska arbeta med gas eller elfordon ha, säger Bo Ericsson.

Nu genomförs ett arbete med försök där man i två delar ska samla kunskap för att karakterisera gastankars beteende vid brandpåverkan (tankens beteende och jetflamman). I den första delen har man testat tomma tankar och i nästa del ska man testa fulla tankar, komposittankar för buss och ståltankar för personbil. Tester genomförs på Sandö i september. En ny metod- och teknikutskottet är ett nyskapat forum som MSB anordnat för att förankra det utvecklingsarbete vi gör.

-Det har redan kommit förslag på förbättringar i E-call där standarden skulle kunna larma om vilken fordonstyp som är inblandat i händelsen och vidarebefordras till larmcentralen. Det är något som vi säkert kommer arbeta vidare med säger Bo Ericsson. På så sätt kan all blåljuspersonal veta vilken metod de ska använda och vilket riskområdet som gäller.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125