23948sdkhjf

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Många husbilsägare och branschen undrar om det blir sista sommaren med fri mobilitet eller kommer nästa sommar att bli ett schackspel med Transportstyrelsen och försäkringsbolagen med på- och avställningar, samtidigt som den svenska husbilsbranschen riskerar att långsiktigt skadas av ogenomtänkta politiska beslut?

Från husbilsbranschen, Husvagnsbranschens Riksförbund, och med stöd av intresseorganisationerna Svenska Camping, Caravan Club och nu även Husbilsklubben, arbetar man på att finna en politisk lösning på skattefrågan, lagändring, av den nuvarande beskattningsmodellen som börjar gälla 1 september 2019. Tillsammans vill organisationerna ha en beskattningsmodell som utgår från husbilens särart samt att bilen har en årlig körsträcka på under 700 mil. Detta för att fortsatt stimulera mobilt boende som semesterform. En tämligen klimatsmart semesterform jämfört med charterresor, kryssningar med flera.

Så här långt har branschen, HRF, har haft möten med både Transportstyrelsen och Finansdepartementet samt genomfört ett antal lokala politikerträffar. Något direkt, konkret resultat av dem föreligger ännu inte – dock har HRF inte avspisats utan funnit visst gehör från dem. Det finns en dialog.

Vidare har finansdepartementet fått ytterligare faktaunderlag med beräkningsmodeller samt nationell och europeisk statistik som styrker branschens befarade konsekvenser.

På en skriftlig fråga i riksdagen har finansminister Magdalena Andersson hänvisat till att det går att ställa av/på en husbil samt att alla måste bidra med sitt för att reducera CO2-utsläppen. Men svaret avsåg inte den nya beräkningen enligt WLTP.

HRF har arbetat för en politisk lösning, kalla det för tyst diplomati, men det finns instrument för ett större nationellt upprop emot beskattningen genom Husbilskampen. Dock låter HRF avvakta med det under tiden som myndighets- och de politisk kvarnarna maler på. Tiden går dock, och snart är det 1 september. Därför är de otåliga.

 Bild Colourbox

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078