23948sdkhjf

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Det började med att konsumentorganisationen Motormännen i februari förra året gick ut med ett pressmeddelande där man varnade bilägare för ”Volvos kamremsproblem”, det vill säga risken för motorhaveri på Volvos femcylindriga dieselmotor grund av att multiremmen går av eller lossnar och som en följd av detta trasslar in sig i kamremmen. En viktig orsak som Motormännen pekade på var att kamremmen på Volvo-motorn är dåligt skyddad.

Kort därefter konfronterade Motormagasinet Volvo Cars med dessa uppgifter och frågade vad biltillverkaren planerade för åtgärder med hänsyn till Motormännens varning. Volvo svarade med att inga särskilda åtgärder behövde vidtas och man förnekade också Motormännens påpekande om att Volvos dieselfemma har ett bristfälligt skydd av kamremmen.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

I vår fick vi nya uppgifter om att Volvo Cars infört tätare bytesintervall för multiremmen (9000 mil i stället för tidigare 18000 mil på vissa modeller) på vissa av sina femcylindriga motorer. På Volvo hävdade man då att det tätare bytesintervallet införts redan 2011. Varför tillverkaren inte berättade detta för Motormagasinet redan när vi frågade om just detta i februari fick vi ingen vettig förklaring till.

Samtidigt upptäckte vi att en betydande del av Volvos femcylindriga dieselmotorer fortfarande har samma bytesintervall på multiremmen, trots att dessa motorer också har samma bristfälliga skydd av kamremmen och även drabbats av multirems- och kamremshaverier.

Det är de femcylindriga dieselmotorerna med två liters cylindervolym som sitter i bilar från årsmodell 2011 och fram till 2017 i samtliga Volvo-modeller som tillverkades under den perioden.

Remmen inte enda orsaken: Problem med kamremmen eller den så kallade multiremmen är inte enda orsaken till att Volvos populära femcylindriga dieselmotorer haft en tendens att haverera. Havererad AC-kompressor eller spännrullar har varit andra felkällor som det skrivits om, framför allt bland Volvo-ägare på i första hand diskussionsforumet Jag Rullar.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094