Ingen ny beskattning av nya husbilar
Det innebär att det blir ingen ny beräkningsformel enligt WLTP för skatteuttag på nya husbilar, personbil klass II, från och med 1 september 2019, utan kommande modell ska ha samma skatt som föregående.
– Branschen, husbilsägarna och camping-Sverige kan pusta ut. Den nya skatten på 28 000 – 35 000 kronor per år för en 3,5-tons husbil hade varit ett dråpslag mot husbilen som semesterform med, sett över tid, även stora konsekvenser för landets besöksnäring, förklarar Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF.
– Den nya beräkningsformeln för CO2-utsläpp enligt WLTP för husbilar, personbil klass II, hade inte tagit hänsyn till husbilens särart och därmed varit djupt orättvis, fortsätter Tomas Haglund.
Det var i mars som HRF påbörjade opinionskampanjen Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen. Inom ramen för denna har HRF genomfört ett antal aktiviteter för att påverka lagstiftande politiker, beredande myndigheter och ansvariga departement. HRF har även haft stöd av branschorganisationen Svensk Camping, intresseorganisationen Caravan Club och i ett senare skede även Husbilsklubben.
– Som branschorganisation har HRF blivit starkare genom detta gemensamma arbete, men vi har också dragit lärdom hur viktigt det är att bevaka och sätta sig in i politiska beslut som påverkar branschens förutsättningar. Nu ser vi fram mot att fler väljer husbilen som semesterform och tackar alla som ställt upp i Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen, avslutar Tomas Haglund, ordförande HRF.