23948sdkhjf

EGR-problemen som kan leda till brand i BMW-bilar

BMW Group Sverige går nu ut med ny information om den tekniska kampanjen kring EGR-problematiken som kan leda till brand i vissa BMW-modeller. Den tekniska kampanjen berör cirka 35 000 bilar i Sverige.

Med anledning av kunders oro kring EGR-problematiken i vissa BMW-modeller kommer BMW att informera samtliga berörda bilägare under augusti 2019. Majoriteten av de 35 000 berörda bilägarna har redan informerats och/eller kontrollerats i den tekniska kampanj som inleddes för cirka ett år sedan. Även om risken för en brand är mycket låg tar vi våra kunders oro på allvar och informerar nu samtliga via brev.

Den tekniska kampanjen har gjorts löpande och på ett sätt som skall vara så smidigt som möjligt för kunden - vanligen vid ett redan inplanerat servicebesök eller genom att man kontaktar kunden och bokar en servicetid som passar. En majoritet av de berörda kunderna har redan kontaktats och/eller åtgärdats, men samtliga berörda kommer att vara kontaktade och/eller kontrollerade under augusti 2019. Kampanjen är pågående och den exakta takten beror bland annat på tillgången på reservdelar. 

Bakgrunden till denna tekniska kampanj är att BMW AG har genomfört undersökningar och funnit att det kan uppstå ett fel i vissa produktionsserier av BMW:s dieselbilar sålda på den europeiska marknaden. Felet består i att Exhaust-Gas-Recirculation-modulen (EGR) som används för avgasregleringen, i mycket sällsynta fall kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn och i sällsynta fall orsaka brand. BMW har därför beslutat att kontrollera de berörda fordonen, för att inspektera EGR-modulen och ersätta eventuellt felande komponenter. På den europeiska marknaden berör denna tekniska åtgärd EGR-modulen i BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6. 

Vid ytterligare undersökning av motorer med liknande tekniskt utförande analyserade BMW Group enskilda fall som inte inkluderades i de ursprungliga tekniska kampanjerna. Trots att dessa enskilda fall inte utgjorde någon betydande risk för våra kunder beslutade BMW att ytterligare reducera även denna låga risk genom att, på eget initiativ, utvidga de landspecifika tekniska kampanjerna med målet att kontrollera fler bilar som kunde vara i riskzonen. Den initiala tekniska kampanjen tillsammans med den expanderade kampanjen omfattar då cirka 35 000 dieselbilar i Sverige. 

-VI förstår att en spontan bilbrand är en dramatisk händelse och även kan vara en traumatisk händelse, men det är också en mycket sällsynt händelse. Vi tar varje incident på yttersta allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom, skriver BMW Group Sverige.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094