23948sdkhjf

Tuffa uthållighetstester för nya Porsche Taycan

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge.

Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche.

Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Innan Taycan marknadslanseras i slutet av året kommer man att ha kört över sex miljoner kilometer världen över.

Taycan är den första helt elektriska produktionsbilen med ett 800-voltssystem. Teknologin hjälpte 919 Hybrid att vinna 24-timmars på Le Mans tre gånger i rad och tar nu steget till serieproduktion.

800-voltsteknologin gör det möjligt med höga prestanda över lång tid, kortare laddtid, minskad vikt och mindre utrymme för kablage. Under uthållighetstestet på Nardòs tekniska center användes 800-volts laddstationer från Porsche Engineering Group GmbH. De används också i joint venture-projektet Ionity.

Taycans sofistikerade temperaturreglering kretsar kring ett mycket effektivt, intelligent system för att kyla ned och värma upp högvoltskomponenter. Det förhindrar potentiella effektförluster på grund av för hög värmeutveckling och garanterar att den optimala temperaturen för den mest effektiva laddningsprocessen har nåtts när bilen kommer till laddstationen.

Nya Porsche Taycan är inte bara uthållig. Dess elektriska drivsystem är utformat så att det kan ge full effekt även efter att bilen accelererat flera gånger på kort tid. I slutet av juli accelererade en förseriebil på ett flygfält från 0 – 200 km/tim inte mindre än 26 gånger i följd. Accelerationstiden var i genomsnitt under 10 sekunder. Skillnaden mellan den snabbaste och långsammaste accelerationen var 0,8 sekunder.

Nardòs tekniska center har mer än 20 testbanor och testfaciliteter på ett område på över 700 hektar, räknar in 90 företag inom fordonsindustrin som sina kunder och har en personalstyrka på fler än 150 personer. Sedan 2012 drivs testanläggningen av Porsche Engineering Group GmbH, ett helägt dotterbolag till Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart.

Testcentret etablerades 1975 i och med konstruktionen av den ikoniska banan och erbjuder omfattande testprogram för alla slags utvecklingsfaser. Högfartsbanan – den enda i världen i sitt slag och 12,6 kilometer lång – byggdes för att kunna testa bilar under extrema förhållanden och effektivisera utvecklingsprocessen. I mitten av juli avslutades framgångsrikt renoveringen av testcentret. Bland förbättringarna finns installationen av ett innovativt system av säkerhetsräcken, utvecklat av Porsche Engineering specifikt för höghastighetstester i Nardò. I arbetet ingick den kompletta renoveringen av den 106 000 kvadratmeter stora testbanan för köregenskaper.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081