För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb
Däckteam har tröttnat på lämnas utanför i förhandlingarna med däckleverantörerna.
– Vi är Sveriges största frivilliga däckkedja och de avtalen vi får är ofta satta med fixerat pris som medlemmarna måste acceptera för att kunna få jobben, säger vd Mikael Johnsson. Det måste till en förändring.
För vissa stora verkstäder kan andelen fleetjobb uppgå till 50 procent och utan en rimlig ersättning för fleet- och jourjobben blir det inte mycket pengar över i kassan. Just nu pågår förhandlingar och de ska förhoppningsvis vara färdiga till årsskiftet.
– Väldigt mycket administrativt efterarbete som följer på jourjobben är obetalt, förklarar Mikael Johnsson. Det ska bland annat rapporteras mönsterdjup, position, märkning, orsak och så vidare. Man får ersättning för ett däckskifte men det tillkommer mycket arbete efteråt.
I huvudsak är det lastbilssidan som berörs.
Hur kommer det sig att Däckteam inte har fått vara med och bestämma ersättningarna?
– Däckleverantören sätter priset tillsammans med kunden och sedan kommer de till oss. Antingen så tar vi jobbet eller så går de till någon annan.
Med ett stort nätverk av 150 verkstäder tror Däckteam att de har ett bra förhandlingsläge.
– Vi har fått många glada tillrop från branschen som sitter i samma sits som vi, avslutar Mikael Johnsson.