AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte
Bilbranschen har stora krav på sig att ligga långt framme i teknikskiftet. Som företag måste vara med i förändringen och välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar. Risken är att man annars kommer att radera ut sig själv. Det förutspår Magnus Johansson, sälj- och marknadschef på komponenttillverkaren Automotive Components Floby.
– Det påverkar alla led i fordonsbranschen att vi går från diesel och bensin till el. Det finns många sätt att lösa eldrift, med en central motor eller en motor vid varje hjul, vilket ger olika komponentbehov. Förbränningsmotorn kräver otroligt många komponenter, elmotorn kräver mycket färre, säger Magnus Johansson.
Eldriften gör att mängden och typen av komponenter i bilarna kommer att förändras. Man kommer troligen att eftersträva lättare material för att minska energimängden som krävs för att driva fordonet framåt. Dessa förändringar leder till att hela landskapet av underleverantörer förändras.
– Vi försöker förstå vad den nya typen av fordon kommer att kräva för produkter. Vi tillverkar klassiska fordonskomponenter i järn, stål och metall. Förväntningarna på oss kommer att förändras, så vi har redan börjat bygga in lättvikt i våra produkter och mannar upp med kunskap kring de nya behoven. Exempel på detta är en bromsskiva vi tagit fram av aluminiumkomposit, ett starkt, hållbart och väldigt lätt material.
Autonoma fordon är en annan av megatrenderna inom fordonsbranschen. Här lägger biltillverkarna mycket tid på att lösa själva transporten. Komponentleverantörerna påverkas bara i förlängningen av denna trend, än mer påverkas de som tillverkar drivsystemen för bilarna.
– Man kommer inte att äga sin bil i framtiden i samma utsträckning utan köpa en transportlösning. Idag är det redan många fler som leasar sin bil än tidigare. Nästa steg är att man köper tjänsten bil när man ska åka någonstans och då en bil efter behov. I dag säljer ju försäljaren bilen och sedan underhålls den av verkstaden. I framtiden kommer den som säljer tjänsten också att serva bilen. Försäljaren ställer då högre krav på komponenterna och att de har hög livslängd, säger Magnus Johansson.
Förändringarna sker nu extremt snabbt. Från ett år till ett annat märks stor skillnad i attityder hos marknaden.
– För ett år sedan var vi på ett årligt internationellt seminarium där vi berättade om lättviktslösningen och då var intresset svalt. I år var intresset enormt. Fokus har svängt och nu ser man elektrifieringen som ett oundvikligt faktum som kommer att kunna hända snart, avslutar Magnus Johansson.