23948sdkhjf

Integration, klimat och karantän för elbilar på Inspirationsdagen

Branschens mest brännande frågor stod i fokus när Inspirationsdagen 100% Verkstad hölls i Stockholm.

Det blev en intensiv dag när Inspirationsdagen 100% Verkstad kom till Stockholm och Arlandastad. Tommy Carnebo från Södertörns Brandförsvarsförbund rivstartade med att berätta om utmaningarna som räddningstjänsten ställs inför när de har med elfordon att göra.

Bland annat påminde han om att en el- eller hybridbil som är skadad behöver en karantänplats att stå på innan man tar in den i verkstaden. För om batteripaketet är skadat kan det börja brinna, även långt efter att skadan ägt rum.

– När ni går hem på fredagen, och kommer tillbaka på måndagen, då vill ni inte se att ni har typ öppen planlösning på verkstaden, sade Tommy Carnebo och syftade på brandrisken.

Enligt forskningsinstitutet Rise ska ett skadat elfordon stå i karantän minst två, helst tre veckor, innan man tar in den i verkstaden. Och då med minst tio meters radie till allt brännbart.

Monir Amin, vars Speedyverkstad i Örebro utsågs till Årets Verkstad på Motorgalan i fjol, berättade om hur svårt det kan vara att komma in på den svenska arbetsmarknaden när han kom hit från Syrien på 1990-talet.

– Ingen ville ge mig praktik ens.

I dag driver han en framgångsrik verkstad med fyra anställda: sonen, plus tre killar som också kommit hit från Syrien. För några svenska verkstadstekniker, det går helt enkelt inte att få tag på.

En lyckad kundresa, det kan börja med ett enkelt "hej!" i verkstaden. Det berättade Johnny Lindroos från Notifind, ett bolag inom Securitas-sfären som är specialiserat på kontroll- och mättjänster.

– Det är det här som gör att man väljer den ena verkstaden framför den andra.

En väl mottagen kund kommer att berätta för vänner och bekanta om din verkstad. Motsatsen, kunden som blivit stående utan välkomnande, kommer däremot att säga dåliga saker om verksamheten.

När verkstaden hamnar i kläm mellan kunden och rättvisan kan det vara bra att veta vad som gäller. Ulf Stefansson, jurist på SFVF, kunde berätta om krångliga fall där utgången kanske inte var glasklar. Men för verkstaden gäller att bland annat hålla koll på vilken försäkring som gäller om en skada inträffar.

– Och skriv inte verkstadens namn på nyckelkvittot.

För man vill ju inte att någon obehörig ska veta var de ska hämta ut bilen, om de har hittat ett borttappat kvitto.

Från SFVF kom också vd Bo Ericsson som kunde redovisa att arbetet med Godkänd Bilverkstad, GBV, går framåt. Nu gäller det att komma i mål, för bakom hörnet väntar annars tvingande lagstiftning.

– Vi har ögonen på oss. Jag var i kontakt med regeringskansliet så sent som i förra veckan, sade Bo Ericsson.

Att sätta in en sensor som mäter aktiviteten på fordonslyftarna i verkstaden kan få förbluffande resultat. Det sade Alexander Westerling från Haw&Co. Framför allt på eftermiddagarna stod lyftarna tomma långa perioder. Det fick både vd, servicemarknadschef och teknikerna ute i verkstaden att fundera.

– Det stämde inte överens med bilden de hade av verkstaden.

Klimatfrågan var på tapeten när Malin Möller från KG Knutsson pratade service av klimatanläggningar. Hon pekade inte bara på den kraftiga växthusverkan som vissa köldmedier har, utan också vikten av att verkstäderna upplyser sina kunder och därmed få en bättre kundrelation.

– Jag skulle bli jätteglad om min verkstad kunde upplysa mig hur jag blir miljösmartare med min bil.

Conny Svensson som är nationell samordnare på Skatteverket berättade om det relativt nya kravet på personalliggare på verkstäderna. Under det dryga året som varit har man gjort 2 000 kontroller och i 30 procent av fallen har man beslutat om att ta ut en kontrolluppgift.

– Vi försöker hitta de här verkstäderna som inte sköter sig. Och vi tar tacksamt emot tips, tipsa oss på Skatteverket, uppmanar Conny Svensson.

Remigijus Jucas driver en bilelektrisk verkstad som löser de riktigt kniviga elproblemen och det gör han med hjälp av bland annat lödkolv och oscilloskop. Hans verkstad tar hand om hela processen internt, från det att motorlampan lyser till det att problemet är löst.

– Vår styrka är att vi verkligen hittar felet. Och vi hittar det ganska snabbt.

Till sist berättade Michael Bergvall från digitalservicebok.se om fördelarna med att ha en märkesoberoende digital servicebok. Bland annat slipper man ha olika inloggningar till olika system, vilket sparar tid.

– Målsättningen är att göra livet lättare för verkstaden, sade Michael Bergvall.

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11