23948sdkhjf

Europas bilmärken riskerar att bli färre

Ett av Europas kända bilmärken kommer försvinna från marknaden inom de närmaste tre åren. Det visar en undersökning som beställts av Protolabs.

Undersökningen The Innovation Race, som genomförts av Longitude på uppdrag av prototypleverantören Protolabs, kartlägger utmaningar och möjligheter för Europas biltillverkare. Här deltar 300 högre chefer från biltillverkare och stora underleverantörer och mer än hälften av dem tror att ett av de stora namnen kommer att falla offer för de stora förändringar som drar genom branschen globalt.

På kort sikt anser 55 procent att den tuffaste utmaningen är hårdare miljökrav, medan 52 procent tror att en ny utmanare med ett revolutionerande fordon kommer att vända upp och ner på marknaden inom de närmaste tre åren.

Undersökningen pekar också på att nästa industriella revolution är på intågande och 71 procent av de svarande anser att de måste anamma Industri 4.0, eller digitala processer, för att överleva.

– Det verkar som om fordonsindustrin går mot den perfekta stormen, där handelskrig, brexit och racet mot elektrifiering ger en period av extrema förändringar för bilmärken och deras leverantörer, säger Bjoern Klaas, Vice President och vd för Protolabs i Europa.

Protolabs undersökning genomfördes under juli och omfattar 300 ledande experter inom fordonsbranschen framförallt från Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien.

Deltagarna kommer från företagsledningar, forskning och utveckling, teknisk design, hantering av teknologi och leverantöreskedja. Sammantaget gör urvalet studien till en av de mest omfattande som genomförts i branschen på senare tid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094