23948sdkhjf

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

CAB Group bjöd in kunder, partners och generalagenter till en heldag med föreläsningar, mingel och avslutande AW. Det var första gången företaget arrangerade en tillställning med konceptet och över 150 besökare var på plats.

Dagen bjöd på en inledande föreläsning av produktansvariga Kent Isacsson, CAB Plan, Mats Wästvind, CABAS, Kristian Révay, tidsstandarder och Pia Litz Rung, fordonsanalys. De pratade om sina respektive områden men genomgående tema var effektivitet, transparens och enkelhet för alla som använder deras verktyg.

– Vi vill möta våra kunder för att ha en dialog om det vi gör, vilket i vissa delar kan vara ganska svårförklarat. Syftet med dagen är att kunderna ska kunna ställa sina frågor och berätta vad de har för behov framöver, säger Åsa Hedman, kommunikatör på CAB Group.

Därefter var det dags för en annan föreläsning, av Kent Isacsson och Adam Gregers-Varg, ytterligare fördjupad på effektivitet. Sedan fick besökarna tid att mingla med utställarna som visade upp sina produkter och tjänster. I de olika montrarna stod representanter från varje avdelning på CAB. Utöver de som presenterades på scenen i början av dagen fanns även utbildning och support.

Vi är här för att lyfta fram vilka vi är och vilka utbildningar vi har och vad som kommer ske framöver. Vi försöker ju hela tiden förnya oss. Framöver kommer vi lägga större fokus på distansutbildningar för de som har långt att åka till oss, berättar Anders Lundholm, Training Manager på CAB.

Det fanns också en tävling i utbildningsmontern där priset var en valfri gratis kurs inom de olika systemen. Och bilbanan som stod i hörnet av lokalen användes med glädje.

Det har varit intressant, men det har varit på en ganska ytlig nivå. Jag hade velat se förändringar i systemet på lite mer fördjupad nivå. Däremot tyckte jag att föreläsningen om effektivitet var intressant, det är sådant som vi tjatar om till våra medarbetare, men det förstärks av att någon utifrån säger samma sak, säger besökaren Miika Leppänen, Business Development Manager på Werksta Sweden.

På eftermiddagen gästföreläste Niklas Modig, expert på Lean och Operational Excellence (som CAB-systemen bygger på), om hur verksamheter kan bli mer lönsamma och effektiva samtidigt som man höjer kundvärdet. Han drog exempel och liknelser från vården och sin tid i Japan där han för 13 år sedan fick möjlighet att som enda utlänning någonsin följa Toyota.

– Niklas har stor kunskap om processeffektivitet och det vill vi bjuda våra kunder på. Vi tror på idén att om våra kunder får djupare kunskap om planering av sin verksamhet kommer deras kunder bli mer nöjda. Tanken med hela dagen är att ge våra kunder ökad förmåga genom att dela med oss av kunskaper, och Niklas föreläsning är en del av den tanken, säger Åsa Hedman.

Dagen avslutades med att binda ihop säcken, från morgonens föreläsning om nutid till en om vad framtiden har att erbjuda – och vilka tekniska möjligheter som finns. Bland annat håller de på att utveckla en tjänst som ska kunna identifiera en bilskada via ett foto, för att effektivisera skapandet av en reparationskalkyl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079