Klart: Fiat-Chrysler och Peugeot går till sängs
Fiat Chrysler-koncernen FCA:s sökande tycks vara över. I vad som till synes har varit en evighet har man sökt efter någon att slå ihop sina påsar med. För något år sedan talades det om att man förde samtal med franska Groupe PSA, med Peugeot, Citroën och Opel i portföljen. Men i våras skickade man ut ett pressmeddelande om att man ville gå samman med Renault.
Det blåstes av när Renault ville få med samarbetspartnern Nissan på tåget. FCA orkade helt enkelt inte krångla med den redan komplicerade relationen mellan Nissan och Renault.
I går kunde vi rapportera om att samtalen med PSA återupptagits och nu har man kommit överens. Fusionen kommer att rita om den globala kartan för bilindustrin.
I ett gemensamt uttalande säger man att samgåendet kommer att skapa det fjärde största globala OEM-företaget när det gäller antal tillverkade fordon med 8,7 miljoner enheter per år.
De båda bolagen väntas gå samman på lika villkor, där aktieägarna i vardera företag skulle få 50 procent i den nya koncernkonstellationen. Moderbolaget kommer ha sitt säte i Nederländerna.
PSA-gruppens vd Carlos Tavares kommer att bli koncernchef och FCA:s styrelseordförande John Elkann kommer att hålla i ordförandeklubban även i fortsättningen. Börsvärdet i det nya bolaget uppskattas till motsvarande cirka 500 miljarder kronor.
Som en av anledningarna till att man går samman anger man i uttalandet utmaningarna kring den snabba utvecklingen av uppkopplad, elektrifierad, delad och autonom mobilitet.
Branschtidningen Automotive News fyller i med att konsolideringen i bilindustrin också drivs på av den ekonomiska avmattningen och pågående globala handelskonflikter som sätter press på bilföretagen.
Analysföretaget GlobalData drar liknande slutsatser och nämner också att PSA-gruppens märken skulle få tillgång till FCA:s distributionsnätverk i USA, och att Fiat Chrysler skulle gynnas av att få tillgång till PSA-gruppens teknik för minskade utsläpp av koldioxid.
Bolagen själva räknar med synergivinster på runt 40 miljarder kronor utan att man ska behöva stänga ner några fabriker med anledningen av sammanslagningen.