Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag
Holländska Donkervoort har skruvat ihop lådbilar utöver det vanliga i snart 40 år. Den senaste cigarren är en present till grundaren Joop Donkervoort på hans 70-årsdag. Han lär bli glad, för Donkervoort D8 GTO-JD70 är verkligen någonting utöver det vanliga.
– Min far byggde Donkervoort från ingenting till vad det är idag och han förtjänar en hyllning från oss på sin födelsedag, säger företagets vd Denis Donkervoort i ett pressmeddelande.
Det handlar om en bil med 415 hästkrafter som släpar på under 700 kilo. Donkervoort hävdar att accelerationen från stående start ska överstiga 1 g, bromsningen ska uppgå till 1,65 g och i kurvorna ska man kunna ladda på med över två g. Allt med gatlegala R-däck.
– JD70 har flyttat sig bortom de normala mätetalen för acceleration, bromsning och kurvtagning så vi använder g-krafter nu. Bilen är en ren körmaskin, olik allting annat på marknaden, säger Denis Donkervoort.
För framdriften står en femcylindrig Audi-motor, i grunden samma maskin som i Audi RS 3 och RS TT. Fortåkarfokuset är genomgående i konstruktionen och karossen består till största delen av kolfiberarmerad plast. Både krängningshämmarna och stötdämparna är justerbara, stolarna är av kolfiber och ratten har snabbkoppling för enklare insteg.
Men även om fokus ligger på ban- och buskörning handlar det om en fullt gatlegal bil, kompatibel med Euro 6d-reglementet. Enligt körcykeln släpper den ut 198 gram koldioxid per kilometer.
Om du är sugen ska du skynda dig att beställa, för Donkervoort kommer bara att bygga en serie om 70 bilar, en för varje år som pappa Joop har levt, och de första bilarna kommer att levereras till hungrande kunder i vår. Prislistan börjar på 163 636,36 euro, motsvarande ungefär 1,75 miljoner kronor. Lite dyrt för en lådbil, kan tyckas.