Volvo ska spåra kobolt med avancerad teknik
Blockchain-teknik är det som till vardags får kryptovalutor att fungera. Detta eftersom den bygger på att databasinformation dels är krypterad, dels sparas i många kopior på olika platser. Därmed blir det i princip omöjligt att i efterhand manipulera databasens ändringshistorik.
Nu blir Volvo Cars den första biltillverkare att använda tekniken för att möjliggöra spårbarhet av den kobolt som används i elbilars traktionsbatterier. Enligt Volvo är spårbarheten för råvarorna som används vid tillverkningen av litiumjonbatterier, däribland kobolt, en av de största hållbarhetsutmaningarna som biltillverkarna står inför.
Blockchain-tekniken ökar markant insynen i råvaruförsörjningskedjan eftersom informationen om materialets ursprung inte kan ändras utan att det syns.
– Vi har alltid varit engagerade i att upprätthålla en etisk leveranskedja för våra råvaror, säger Martina Buchhauser, head of procurement på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.
I Volvos fall innehåller blockkedjan information om bland annat koboltens ursprung, vikt och storlek samt att alla inblandade parters beteende är förenligt med OECD:s riktlinjer för leveranskedjor. Kort sagt: att man respekterar mänskliga rättigheter och inte underblåser konflikter.
Volvo Cars har nu ingått en överenskommelse med sina två globala batterileverantörer, kinesiska CATL och LG Chem från Sydkorea att tillsammans med ledande globala företag inom blockchain-teknik införa spårbarhet av kobolt med början redan i år.