Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil
Nyligen skrev SVT Nyheter Örebro en artikel om en man som lämnat in sin bil på en verkstad och via en app på sin telefon upptäckt att den körts över 50 mil. En medarbetare på verkstaden ska också ha kört bilen mellan arbetet och sitt eget hem. Detta upprörde mannen enligt artikeln, men är helt normalt anser MRF.
– Den här artikeln på SVT är riktigt usel journalistik. Det står ingenting om vad det var för fel på bilen eller vilken dialog som fördes mellan mannen och verkstaden när bilen lämnades in. Är det ett intermittent fel, det vill säga som är svårt att efterkonstruera, så kan det ta många mils körning innan man hör eller hittar felet igen, berättar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.
Som Joachim Due-Boje säger står ingenting i artikeln om vilket fel bilen hade, om det var ett så kallat intermittent, tillfälligt, fel eller något som kan upptäckas lättare och oftare. Det han menar är att verkstadspersonal sällan kör en kunds bil för skojs skull.
– Inte allt för sällan lägger verkstäder och deras personal sin fritid på att köra konsumentens bil för att försöka återskapa fel och oljud, tid som verkstaden sällan eller aldrig kan ta betalt för. Det märkliga är att de intermittenta felen upphör samma dag som nybilsgarantin går ut, säger Joachim Due-Boje.
Han menar att kunder ofta lämnar in sin bil under garantiperioden, men väljer att leva med intermittenta fel efteråt för att slippa bekosta verkstadsbesöken själv.
Men borde inte kunden ha informerats om att felet var svårt att efterkonstruera och därför skulle behöva köras en bra bit?
– Självklart ska verkstaden förklara vilka förutsättningar man har att åtgärda ett fel när en kund lämnar in sin bil, och om det inte gjordes i det här specifika fallet så är det olyckligt, säger Joachim Due-Boje.
Det finns inga riktlinjer att följa i den här frågan och kunder kan alltså förvänta sig att verkstaden behöver provköra bilen mycket om det är ett fel som bara uppstår ibland. På Mekonomens verkstäder är det vanligt att man kör två kilometer och i enstaka fall upp till fem mil för att säkerställa fel eller åtgärd.
– Det kan till exempel röra sig om att man behöver koppla in ett diagnosinstrument med inspelningsfunktion för att se vad som sker i bilen i en rad olika moment under körning, säger Gabriella Granholm, kommunikatör på Mekonomen.
Men att vissa verkstäder kan behöva köra ännu mer än så, precis som i fallet i Örebro, är både möjligt och ibland nodvändigt menar MRF.
– Det är så olika och beror helt på vad det är för fel. Det går inte att sätta några riktlinjer för hur mycket man får köra med en inlämnad bil på verkstad. Man får helt enkelt prova att lämna bilen till en annan verkstad om man inte är nöjd med det svar man får gällande vilka förutsättningar verkstaden har för att hitta felet, säger Joachim Due-Boje.