23948sdkhjf

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Att få sin gasbil kontrollerad och besiktad kan kräva långa resor. Ansvaret ligger hos Transportstyrelsen och Swedac, menar Bo Ericsson, vd för SFVF.

Vem vill köpa eller äga en gasbil när Swedac och Transportstyrelsen försvårar ägandet av sådana bilar? Den frågan ställer sig Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och pekar på att den som i dag äger en gasbil kan behöva åka onödigt långt för att få sin bil kontrollerad och besiktad enligt de nya föreskrifter som infördes i maj i fjol. Numera täthetskontrolleras och okulärbesiktigas både tankar och ledningar vid varje besiktning.

– När två myndigheter inte kan enas om tolkningen av en förordning, leder det till stora problem för gasbilsägaren. Detta lockar inte ägare av bensin- eller dieselbilar att gå över till gasbil, säger Bo Ericsson.

Enligt ett pressmeddelande från SFVF är Swedac av den uppfattningen att Transportstyrelsen genom utformningen av sina föreskrifter (TSFS 2017:54) ställt orimliga krav på besiktningsorganens möjligheter att verifiera verkstädernas intyg, enligt den standard som besiktningsorganen är ackrediterade.

– Besiktningsorganen har idag ordnat verifieringen på olika sätt. Swedac har i en extra tillsyn avseende detta kunnat konstatera att de flesta besiktningsorganen har en liknande rutin för verifieringen. De rutiner som besiktningsorganen har för verifiering innebär att såväl kraven för ackreditering, som kravet i standarden och Transportstyrelsens föreskrifter, är uppfyllda, säger Bo Ericsson.

Han konstaterar mot bakgrund av hur fordonslagen och fordonsförordningen är utformad, att besiktningsorganen måste uppfylla samtliga krav i standarden för att få vara just besiktningsorgan. Följaktligen måste besiktningsorganen verifiera intyget.

– Förlorarna på denna tvetydighet hos myndigheterna är gasbilsägare, miljön, verkstäder, besiktningsföretag och gasdistributörer. Och så här har det varit i åtta månader utan att vi kan se en lösning. Allt det här sker medan Miljöpartiet och andra ur regeringen ”står på barrikaderna” och lovordar gasbilar. Dessutom har Miljöpartiet föreslagit bidrag för att konvertera bensindrivna bilar till gasbilar, säger Bo Ericsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101