23948sdkhjf

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, påstår rena felaktigheter om myndighetens roll och ansvar i relation till hur besiktning av gasbilar går till. Det menar man på Swedac.

Swedac är myndigheten som ansvar för att ackreditera de företag som utför bilbesiktningar. Att man skulle anse att de föreskriver som omger besiktning skulle vara problematisk är någonting man tillbakavisar bestämt.

– Swedacs roll är och förblir att kontrollera att de företag som utför bilbesiktningar är tillförlitliga. Att Swedac ackrediterar besiktningsföretagen är ett lagkrav, säger Michael Johansson, enhetschef för fordon och kontroll på Swedac.

Regelsystemet runt gasbilar finns till för att säkerställa att trafiksäkerhet på det svenska vägnätet. Michael Jonsson pekar på att Swedacs ansvar i den processen är att kontrollera att de företag som utför bilbesiktningar är tillförlitliga.

– I den processen förhåller sig Swedac till de lagrum och föreskrifter som reglerar bilbesiktning i Sverige. Swedac är bundet till dessa lagrum och föreskrifter, liksom besiktningsföretag och fordonsägare.

Från Swedacs håll anser man inte att dessa föreskrifter är orimliga och säger att den som anser att föreskrifterna är problematiska ska vända sig till Transportstyrelsen, som äger föreskrifterna.

– För besiktning av gasbilar är besiktningsprocessen mer komplex, jämfört med besiktning av fordon som drivs med mer traditionella bränsletyper. Det är ett faktum som vem som helst kan ha en åsikt om, men det är orimligt att hävda att Swedacs roll gör det svårare för slutkonsumenten att äga en gasbil, avslutar Michael Johansson.

Motormagasinet har sökt Transportstyrelsen för en kommentar, men de har avböjt att kommentera och skriver i ett mejl till Motormagasinet att det pågår ett arbete hos dem att kartlägga besiktningsföretagens processer, men att det inte är klart ännu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.78