Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner
Elbilstillverkaren Teslas värde har rakat i höjden och skulle man köpa ut företaget från börsen skulle man behöva betala hundra miljarder dollar, eller närmare en biljon kronor. Det är tusen miljarder kronor. Det är en miljon miljoner. Låt det sjunka in.
Tesla är i dag värt mer än General Motors och Ford tillsammans. Det är till och med mer än hela Volkswagen-koncernen, ett bolag som tillverkar 30 gånger så många bilar som Tesla. Vad det visar är att investerare helt enkelt räknar med att Tesla kommer vara större, viktigare och mer relevant än Volkswagen på lång sikt.
Hur kan de tro det? En som ställt sig den frågan är Volkswagen-gruppens högste chef Herbert Diess och vid ett möte nyligen med 120 av koncernens högsta chefer nämnde han att Volkswagen värderas som en biltillverkare, medan Tesla ses som ett techbolag. Tesla är motsvarigheten till Apple. Volkswagen vill inte vara Nokia.
Diess sade att "de traditionella biltillverkarnas era är över" till sina chefer och drog upp riktlinjerna för hur man ska koncentrera sig på kärnverksamheten, göra sig av med icke direkt fordonsrelaterade verksamheter och satsa på att bli ett mjukvarubolag i världsklass. Ja, fordonsrelaterad mjukvara då. Det är förstås viktigt om man ska tillverka rullande mobiltelefoner.
Det kan nog behövas, för redan nu har Volkswagens fabriker börjat spotta ur sig den nya eldrivna ID 3, men de saknar fortfarande komplett mjukvara och får stå och mogna på gigantiska parkeringsplatser i väntan på att programmerarna ska bli klara. Att bli ett biltillverkande techbolag är svårt.
Men det är vad Volkswagen, och resten av bilbranschen, tror är nödvändigt. Hur många gånger har vi inte hört att det ska vara lika enkelt att ha en bil som att ha en mobiltelefon? I framtiden kommer vi inte att åka till bilhallen, vi kommer att besöka vita butiker i köpcentren där man kan klämma och känna på produkterna, och kanske också lämna in vår mobilbil för byte av pekskärmar eller batterier, när den inte håller laddningen lika länge efter den senaste uppdateringen.
Och när garantin gått ut går vi i stället till den lilla disken mitt i gången där de byter skärmar för en spottstyver. Kanske köper man också ett nytt skal, eller vad det nu kan vara. Minnet av bilverkstäder på otillgängliga platser, dit man åkte för att byta olja och stötdämpare, bleknar bort.
Det är bara en liten detalj i resonemanget som stör: Bilar är inte mobiltelefoner. Bilar är komplicerade mekaniska system och behöver behandlas som sådana. Även i framtiden.